spot_img
spot_img

Anwar bimbang DNB sama macam 1MDB

spot_img

KUALA LUMPUR, 15 Dis — Firma Putrajaya yang ditubuhkan untuk menguruskan infrastruktur rangkaian 5G negara tidak boleh dibandingkan dengan 1MDB, kata Timbalan Menteri Kewangan II Yamani Hafez Musa.

Beliau berkata demikian semasa sesi Soal Jawab (Soal Jawab) di Dewan Rakyat hari ini selepas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut ketelusan berhubung Digital Nasional Berhad (DNB) dan memberi amaran bahawa ia boleh menjadi 1MDB seterusnya.

“Projek ini, seperti yang kita tahu, adalah kontroversi besar yang sedang diimbas dan akan mengulangi malapetaka ekonomi seperti dalam kes 1MDB. Jadi kalau timbalan menteri jawab, ‘Kita jangkakan kosnya RM12 bilion, tetapi mungkin ada tambahan infrastruktur,’ baik itu jawapan yang sepatutnya diberikan dalam mesyuarat Kabinet. Jika dalam mesyuarat parlimen ini, kita mahu jawapan yang pasti. Ada kenyataan mengatakan RM15 bilion, ada RM18 bilion, ada jangkaan mencecah sehingga RM20 bilion. Kami mahukan jawapan yang pasti. Itu yang pertama.

- Advertisement -

“Kedua, proses penilaian, proses perolehan tender mesti dipatuhi. Ini adalah beban yang besar kepada negara. Saya tidak percaya ia adalah RM12 bilion. Kajian yang dijalankan mesti sampai (ia) kerana kita mahu mengambil kira keperluan infrastruktur tambahan yang ada,” keluh ahli Parlimen Port Dickson itu.

Beliau juga menuduh kerajaan mahu menetapkan angka awal yang lebih kecil bagi mengelak unsur kejutan.

“Jangan kita ulangi masalah yang sama. Mengapakah Kementerian Kewangan (MOF) takut untuk mendedahkan semua maklumat ini? Mengapa tiada penilaian terbuka dan sistem perolehan terbuka untuk ditentukan? Saya tidak membantah memilih Ericsson atau Huawei, tetapi biarlah ada proses yang telus dalam perkara ini,” tambahnya.

- Advertisement -

“Saya ingin menegaskan bahawa masalah ini akan mengundang masalah besar kepada negara. Bagaimana mungkin dalam keadaan sekarang, projek mega yang mencecah hampir RM20 bilion diluluskan tetapi rahsia?” dia menyoal.

Anwar juga menuntut untuk mengetahui siapa yang menerima kontrak untuk projek itu.

“Kroni mana yang dapat? anak siapa? menantu siapa? Kita perlu tahu. Ini sudah ramai yang tahu. Siapa yang mendapatnya dan ke mana ia pergi dan siapa orang tengah untuk komisen. Jangan ulangi ini. Jika kita tidak belajar daripada 1MDB, kita akan ulangi kesilapan sama,” kata Anwar.

Sebagai tindak balas, Yamani berterima kasih kepada Anwar atas keprihatinannya mengenai DNB, dan menegaskan ia berbeza dengan 1MDB.

“Pertama, ialah proses tender. Proses tender DNB sebenarnya distrukturkan oleh firma perkhidmatan profesional bebas, Ernst and Young, mengikut piawaian global,” jawabnya.

Ahli Parlimen Lembah Pantai Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil kemudian mencelah, mengingatkan Yamani bahawa 1MDB juga telah mengupah gergasi perbankan Goldman Sachs.

“Mereka juga profesional. Anda tidak boleh menggunakan hujah itu,” balasnya.

Yamani menjawab, bagaimanapun, bahawa Goldman Sachs telah mengeluarkan bon, sementara DNB membuat tender terbuka.

“Ada perbezaan besar bukan? Jadi terdapat empat panel yang terdiri daripada kira-kira 50 pakar tempatan dan antarabangsa dari lebih 10 negara yang berpengalaman dalam melaksanakan rangkaian 5G pada masa ini,” katanya sambil menambah bahawa dalam proses tender, terdapat 14 syarikat, di mana lapan daripadanya telah disenarai pendek. dan dijemput ke proses tersebut.

Anwar yang tidak berpuas hati kemudiannya bangkit untuk mempertikaikan jawapan Yamani, sambil menambah bahawa beliau amat mengetahui bagaimana proses itu berfungsi, memandangkan pengalamannya sebagai bekas menteri kewangan negara.

“Kami meminta untuk mendedahkan proses itu. Kedua, keputusan yang dibuat, yang dibuat oleh mereka di atas, adakah mereka mematuhi penilaian yang ditetapkan oleh pakar yang disebutkan? Anda boleh membuat proses yang telus dan terperinci, tetapi apabila keputusan dibuat, akan ada kepentingan,” katanya yang menuntut untuk mengetahui butiran syarikat perantara terbabit.

“Saya tahu. Saya menjadi menteri kewangan selama lapan tahun. Ikut proses yang sewajarnya tetapi apabila ia naik ke atas, ia menjadi bencana,” katanya yang turut bertanya mengapa butiran yang dituntut dirahsiakan daripada orang ramai.

Yamani kemudian berkata kerajaan mungkin akan mengadakan sesi perjumpaan dengan semua ahli Parlimen Dewan Rakyat, bagi membolehkan DNB menjelaskan perkara itu dengan jelas.

Anwar minggu lalu memberi amaran kepada kerajaan mengenai sifat monopoli pembangunan infrastruktur untuk rangkaian 5G, mengingatkan Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) mengenai penyelewengan 1MDB.

DNB, yang dimiliki oleh Menteri Kewangan (Diperbadankan), telah diberi mandat oleh Putrajaya untuk menjadi parti neutral tunggal yang melaksanakan penggunaan infrastruktur dan rangkaian 5G di seluruh Malaysia.

Dalam banyak laporan, pegawai DNB telah mengulangi bahawa model mereka akan memanfaatkan pengendali rangkaian mudah alih (MNO) dengan mengurangkan kos dan memperoleh hasil yang lebih baik daripada pajakan menara sedia ada dan kabel gentian optik mereka.

Ketua pegawai komersial DNB Ahmad Taufek Omar berkata syarikat itu telah menawarkan percubaan percuma perkhidmatan 5Gnya secara borong kepada semua MNO di negara ini.

Tawaran itu terpakai dari 15 Disember hingga 31 Mac tahun depan dan untuk semua tapak 5G di Putrajaya, Cyberjaya dan sebahagian Kuala Lumpur, lapor agensi berita nasional Bernama.

Setakat ini, hanya Telekom Malaysia telah mengesahkan bahawa ia akan mengambil kesempatan daripada tawaran DNB untuk menjalankan percubaan 5G.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img