spot_img
spot_img

Grab beli Jaya Grocer

spot_img

KUALA LUMPUR (14 Dis): Grab Holdings Ltd (Grab), firma pengangkutan dan penghantaran terbesar di Asia Tenggara, sedang dalam proses membeli rangkaian pasar raya premium Jaya Grocer, yang dikatakan bernilai sehingga RM1.8 bilion, sebagai sebahagian daripadanya pengembangan Grab ke dalam segmen runcit.

Grab, yang berjaya di Nasdaq melalui penyenaraian saham pada 2 Disember baru-baru ini, mengumumkan pembelian terbaru ini kepada Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS pada 13 Disember, apabila mereka telah menandatangani perjanjian pembelian saham dengan pemegang saham semasa Jaya Grocer untuk memperoleh semua saham biasa Jaya Grocer dan 75% saham keutamaannya.

Walaupun Grab tidak mendedahkan berapa banyak mereka akan membayar untuk rangkaian pasar raya itu, sumber menyebut pembelian itu bernilai RM1.5 bilion hingga RM1.8 bilion. Satu sumber juga menyatakan bahawa apabila Grab bergabung dengan syarikat pemerolehan tujuan khas yang tersenarai di AS dalam perjanjian bernilai AS$39.6 bilion (RM167.5 bilion) pada April nanti, urus niaga itu memperoleh AS$4.5 bilion untuk Grab.

- Advertisement -

Urus niaga ini berlaku hanya 17 hari selepas Jaya Grocer mengumumkan bahawa pengasasnya, keluarga Teng, telah membeli balik keseluruhan pegangan mereka dalam Jaya Grocer daripada AIGF Advisors Pte Ltd, yang memberikan keluarga Teng kawalan penuh ke atas perniagaan itu.

Difahamkan keluarga Teng membeli balik 45% pegangan itu dengan harga kira-kira RM411 juta. Jika benar, keluarga itu mendapat tawaran manis daripada membeli balik pegangan dan kemudian melepaskannya kepada Grab. Teng Yew Huat ialah pemegang saham utama Jaya Grocer dengan 55% dalam syarikat itu. Sebelum ini dilaporkan AIGF muncul sebagai pemegang saham pada 2016 dengan pelaburan RM300 juta.

“Tertakluk kepada terma tertentu, anak syarikat Grab akan mempunyai pilihan untuk membeli, dan pemegang saham semasa akan mempunyai pilihan untuk menjual kepada anak syarikat Grab, baki 25% saham keutamaan Jaya Grocer selepas penutupan transaksi,” Grab berkata dalam pengumumannya.

- Advertisement -

Pemegang saham keutamaan secara amnya tidak mempunyai hak mengundi, tetapi mempunyai hak keutamaan dari segi kelayakan dividen dan mempunyai keutamaan untuk dibayar dahulu berbanding pemegang saham biasa.

“Untuk tujuan kawal selia tempatan, Grab berhasrat untuk bekerjasama dengan pelabur tempatan yang akan memiliki 50% saham mengundi di Jaya Grocer,” tambah Grab. Namun ia tidak jelas berkenaan peraturan yang Grab maksudkan.

Menurut Garis Panduan Penyertaan Asing dalam Perkhidmatan Perdagangan Pengedaran di Malaysia yang diterbitkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, peruncit yang mengendalikan kedai yang berkeluasan kurang daripada 4,999 meter persegi tidak lagi perlu mematuhi 30% keperluan ekuiti Bumiputera dalam perdagangan pengedaran dan perkhidmatan.

Grab menjangkakan untuk menyelesaikan pembelian ini pada suku pertama tahun depan. “Setelah selesai, Jaya Grocer dijangka menjadi anak syarikat Grab dan pengurusan kewangannya akan disatukan oleh Grab,” kata Grab.

Sementara itu, Grab sebelum ini mengumumkan, bersama-sama dengan keputusannya untuk suku ketiga berakhir 30 Sept 2021, bahawa mereka pada November lepas telah menambah rangkaian runcit yang baru untuk meningkatkan penghantaran barangan runcitnya di seluruh Asia Tenggara, termasuk Lotus’s Malaysia (dulu dikenali sebagai Tesco).

Seorang pemerhati industri menyebut pembelian baharu Grab sebagai “langkah yang menarik”, sambil menunjukkan bahawa jualan runcit berada di kemuncaknya semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan kerana ramai yang tinggal di rumah dan memasak, berbanding sekarang, apabila nampaknya terdapat sedikit peningkatan dalam pasar runcit memandangkan orang ramai dibenarkan keluar.

Jaya Grocer telah dijual selama lebih setahun. Pada bulan Mei, The Edge melaporkan bahawa percubaan untuk menjual rantaian perniagaan itu menemui halangan. Jaya Grocer menerima sekurang-kurangnya dua tawaran – satu daripada Carlyle Group Inc yang berpangkalan di AS dan satu lagi daripada CVC Capital Partners yang berpangkalan di Luxembourg – kedua-duanya tidak menjadi kenyataan.

Pada masa itu, pemilik berharap untuk menjual perniagaan itu pada harga sekurang-kurangnya RM1.1 bilion, bagi perniagaan yang meraih RM1.34 bilion dalam jualan pada tahun kewangan berakhir Jun 2020, dengan keuntungan RM68.65 juta.

Selepas itu, pemilik Jaya Grocer mencari cara alternatif untuk melupuskan perniagaan itu, termasuk mengadakan pusingan pemilihan baharu dan mengapungkan sahamnya di bursa saham.

Jaya Grocer telah diasaskan pada tahun 2007 oleh keluarga Teng dengan tujuan untuk menubuhkan jenama pasar raya premium. Bapa Yew Huat, Teng Sek How, membuka kedai runcit pertamanya pada tahun 1944 di Jalan Sentul, Kuala Lumpur.

Kemudian, Yew Huat dan adik-beradiknya membuka Pusat Pasar Mini Teng yang terkenal, lebih dikenali sebagai TMC, di Lucky Garden, Bangsar. Keluarga itu juga mengasaskan kedai runcit Giant. TMC dan rantaian Giant kemudiannya dijual kepada Dairy Farm International Holdings Ltd (syarikat Hong Kong).

 

Sumber :

Vasantha Ganesan
theedgemarkets.com

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img