spot_img
spot_img

WeLab tawar bank digital Indonesia

spot_img

(7 Dis): Syarikat fintech WeLab dari Hong Kong akan membeli pegangan kawalan dalam pemberi pinjaman komersial Indonesia PT Bank Jasa Jakarta dan akan melancarkan bank digital di negara itu – salah satu ekonomi digital yang paling pesat berkembang di Asia.

WeLab, disokong oleh Allianz dan bilionair Li Ka-Shing melalui Kumpulan TOM, berkata ia telah memperoleh $240 juta daripada pelabur sedia ada dan pelabur baru untuk membantu membiayai perjanjian itu.

WeLab telah mengambil 24% daripada PT Bank Jasa Jakarta dan akan membeli baki majoriti pegangan berikutan kelulusan pihak pengawal selia, tambah kenyataan firma Hong Kong itu.

- Advertisement -

Mereka akan melancarkan bank digital pada separuh kedua tahun 2022 di Indonesia – negara di mana hanya 52% isi rumah mempunyai akses kepada akaun bank manakala kebanyakannya mempunyai akses kepada telefon mudah alih , menurut laporan Bank Dunia.

Dengan ekonomi internet Indonesia yang berkembang pesat, pelabur serantau seperti DBS Group dan United Overseas Bank telah melancarkan tawaran digital, manakala GoTo, firma teknologi terkemuka negara itu, telah melabur di Bank Jago.

PT Bank Jasa Jakarta mempunyai aset bernilai 6.6 trilion rupiah ($457.92 juta), termasuk 2.6 trilion rupiah dalam bentuk pinjaman dan 4.9 trilion rupiah dalam jumlah simpanan, berdasarkan laporan kewangannya yang tidak diaudit pada akhir suku ketiga tahun ini.

- Advertisement -

Bank digital Indonesia itu akan menjadi yang kedua produk WeLab di Asia selepas dilancarkan secara rasmi di Hong Kong pada tahun 2020 lalu, di mana syarikat itu berkata ia kini mempunyai lebih daripada 150,000 pelanggan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img