spot_img
spot_img

Fokus pada rakyat, perniagaan dan ekonomi – kunci kemakmuran negara

spot_img

KUALA LUMPUR (4 Dis): Perkara berkaitan rakyat, perniagaan dan ekonomi perlu diambil berat pada tahun 2022 bagi memastikan kemakmuran negara berterusan, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata kadar vaksinasi yang tinggi sekarang ini dijangka membantu ekonomi Malaysia untuk terus maju dan tidak terjejas akibat pandemik Covid-19 seperti tahun sebelumnya.

“Kini varian baharu telah muncul tetapi butiran mengenainya masih belum diketahui.

- Advertisement -

“Kami masih berharap negara dapat mencapai sasaran KDNK antara 5.5% dan 6.5%,” katanya semasa temu bual dalam rancangan televisyen Selamat Pagi Malaysia RTM yang disiarkan pagi ini, sempena hari ke-100 aspirasi Keluarga Malaysia.

Tengku Zafrul turut melahirkan harapan agar semua perniagaan khususnya perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) bangkit semula bagi memacu pertumbuhan ekonomi negara.

Dari segi kesejahteraan rakyat, beliau berkata kerajaan memperuntukkan RM4.8 bilion untuk menjana 600,000 peluang pekerjaan di bawah Bajet 2022 bagi mengurangkan kadar pengangguran, menyasarkan ia di bawah 4 peratus bagi 2022. Ini termasuk program Jaminan Kerja Keluarga Malaysia, yang merupakan inisiatif di bawah Program Pekerjaan Jangka Pendek Malaysia (MySTEP) yang menawarkan kira-kira 80,000 pekerjaan dalam sektor awam dan syarikat berkaitan kerajaan.

- Advertisement -

Kerajaan juga menyediakan latihan dan peningkatan kemahiran dengan matlamat mewujudkan 220,000 peluang pekerjaan, serta inisiatif insentif pekerjaan dengan kerjasama Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) yang akan memanfaatkan 300,000 pencari kerja.

Tengku Zafrul berkata kerajaan juga telah menjawab kebimbangan MSME dengan memperuntukkan RM14.2 bilion untuk sektor itu di bawah Bajet 2022, bertujuan untuk membina semula kapasiti dan menyokong pemulihan PKS.

Inisiatif yang diumumkan termasuk pembiayaan kredit mikro berjumlah RM1.8 bilion melalui pelbagai agensi pelaksana seperti Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Nasional (TEKUN), Agrobank, Bank Simpanan Nasional, Bank Rakyat dan Bank Negara Malaysia.

Menteri kewangan turut menekankan bahawa kerajaan telah memberi talian hayat kepada 11 juta rakyat Malaysia dengan menyalurkan sejumlah RM8.8 bilion kepada rakyat melalui Bantuan Prihatin Rakyat (BPR), Bantuan Khas Covid-19 dan Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP) sehingga November. 2021.

Tambahnya, 1.9 juta pekerja turut mendapat manfaat daripada Program Subsidi Gaji, manakala sejuta PKS turut dibantu melalui Geran Khas Prihatin.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img