spot_img
spot_img

Ekonomi digital Malaysia meningkat AS$190 bilion

spot_img

KUALA LUMPUR (3 Dis): Pertumbuhan ekonomi digital Malaysia semakin berkembang pesat dengan pendapatan e-dagang meningkat hampir AS$190 bilion, meningkat 23%, untuk sembilan bulan pertama tahun ini (9M21), berbanding tempoh sama lalu tahun.

Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata pendigitalan sentiasa menjadi kepentingan strategik kepada Malaysia kerana ia mencari pertumbuhan ekonomi yang inklusif dan mampan.

Pada 2020, ekonomi digital Malaysia membentuk 22% daripada keluaran dalam negara kasar dan dijangka menjana kira-kira 500,000 pekerjaan menjelang 2025.

- Advertisement -

“Jadi kami menghampiri pendigitalan secara strategik, kami mengadakan kerjasama dengan sektor swasta, memberi insentif kepada orang ramai untuk menjadi digital serta menyediakan geran dan bantuan kepada perniagaan yang lebih kecil supaya mereka boleh mendapat manfaat daripada e-pembayaran dan meluaskan jangkauan pelanggan mereka pada e-platform, ” katanya dalam Forum Infinity maya Bloomberg.

Selaras dengan ini, beliau berkata Malaysia juga telah melihat penyelesaian pembayaran digital berkembang dengan ketara tahun lepas dengan peningkatan 664% dalam pendaftaran peniaga.

“Institusi kewangan, terutamanya daripada sektor swasta, turut menyokong kerajaan untuk meningkatkan pendigitalan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) melangkaui pembiayaan untuk membuka penyelesaian dengan mendigitalkan rangkaian penuh operasi PKS.

- Advertisement -

“Ia akan menjadi satu pembaziran yang nyata jika semua yang kita dapat daripada pendigitalan hanyalah cara yang lebih mudah untuk berurus niaga bagi barangan dan perkhidmatan,” katanya.

Tengku Zafrul juga mengakui bahawa walaupun tiada negara yang terlepas daripada kesan pandemik Covid-19, kemajuan dalam kesediaan digital dan kesan teknologi yang meluas telah membolehkan Malaysia mengurangkan kesan yang lebih teruk akibat kesan PKP.

“Walaupun banyak perniagaan fizikal terpaksa ditutup di awal PKP, teknologi telah membenarkan aktiviti dalam talian diteruskan seperti yang dilihat dalam pelbagai industri seperti membeli-belah runcit dan bilangan penghantaran makanan yang telah meningkat,” katanya. “Ringkasnya, pendigitalan adalah kritikal dalam mengukuhkan daya tahan ekonomi kami.”

Bagaimanapun, beliau berkata masih banyak ruang untuk pembangunan dan kerajaan kekal komited untuk pendigitalan ekonomi selanjutnya, sambil menyatakan bahawa Malaysia telah melancarkan pelan tindakan ekonomi digital untuk memperkasakan rakyat Malaysia dalam semua lapisan masyarakat dengan celik digital, peluang pekerjaan berkemahiran tinggi, pendidikan fintech (teknologi kewangan), dan penjagaan kesihatan.

Pelan tindakan itu, yang merupakan pelan jangka panjang sehingga 2030, akan dilaksanakan dalam tiga fasa dan akan merangkumi pelaburan dalam rangka kerja digital, aktiviti pengukuhan telekomunikasi, pelancaran 5G di seluruh negara, mengukuhkan penyedia perkhidmatan awan, dengan kesemuanya menelan kos AS$15 bilion.

Bagi Malaysia, beliau berkata teras pendigitalan mestilah menyeluruh, iaitu untuk mewujudkan masyarakat yang mempunyai peluang yang sama.

“Jadi sambungan dan akses internet adalah alat penting untuk mengurangkan jurang kekayaan dan pendapatan seperti yang kita lihat kejayaan sesetengah perniagaan digital sewaktu PKP, ia bermaksud akses internet semakin penting.

“Jadi kami melakukan semua yang kami mampu untuk membolehkan persekitaran digital. Melangkah ke hadapan, kami juga akan mengikuti jejak langkah negara seperti India dalam melaksanakan identiti digital nasional yang akan menyokong pendigitalan selanjutnya,” katanya.

Mengenai perundangan teknologi dan infrastruktur digital, beliau berkata Malaysia masih berkembang di dalam ruang itu kerana keadaannya sangat dinamik dan lancar.

“Dari segi tadbir urus, infrastruktur digital kami mesti direka bentuk untuk menunjukkan ketelusan dan akauntabiliti dalam membuat keputusan.

“Prinsip-prinsip ini akan menetapkan asas untuk lebih banyak inovasi merentas ekonomi untuk tahun-tahun akan datang. Kami mahu menyepadukan titik data yang berbeza merentas bidang penting seperti penjagaan kesihatan, identiti peribadi dan korporat, perkhidmatan kerajaan, perniagaan dan kewangan. Ini juga untuk memenuhi pelbagai keperluan sosio-ekonomi,” katanya lagi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img