spot_img
spot_img

Navis – pertumbuhan pesat bersama Aurelius Healthcare dalam sektor kesihatan swasta

spot_img

AURELIUS Healthcare Sdn Bhd, sebuah syarikat penjagaan kesihatan baharu yang disokong oleh firma ekuiti swasta yang berpangkalan di Malaysia Navis Capital Partners Ltd, sedang berkembang dengan pesat. Ia mempunyai rancangan untuk menambah dua hospital menjelang suku kedua tahun depan untuk menjadikan bilangan hospitalnya kepada empat buah di seluruh negara.

Ini selaras dengan rancangan syarikat yang diumumkan pada September lalu untuk mengembangkan jejaknya di seluruh negara kepada lima hingga 10 hospital dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang. Dan syarikat itu, yang diketuai oleh pengasas dan pengarah urusan kumpulan Datuk Amir Firdaus Abdullah, juga merancang untuk menawarkan tawaran awam permulaan (IPO – initial public offering) dalam tempoh lima hingga tujuh tahun akan datang.

Dalam temu bual dengan The Edge, Amir Firdaus berkata dana untuk usaha itu telah pun diperuntukkan.

- Advertisement -

Pada bulan Mei tahun ini, Aurelius memperoleh jumlah yang tidak didedahkan dalam pembiayaan pelaburan daripada Navis – dibentuk oleh sekumpulan bekas perunding pengurusan Kumpulan Perunding Boston yang pakar dalam pasaran Asia – yang akan digunakan untuk perkembangan yang besar. Data daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan bahawa Navis mempunyai 87.79% kepentingan majoriti dalam Aurelius manakala Amir Firdaus memegang baki 12.21% kepentingan.

“Navis ialah pelabur jangka panjang. Pada masa ini, kita lebih banyak bercakap tentang aspek pertumbuhan dan bukannya strategi keluar [Navis] [dari Aurelius]. IPO berkemungkinan tetapi jangka masanya adalah kira-kira lima hingga tujuh tahun akan datang dan akan melihat kepada keadaan pasaran pada masa tersebut,” kata Amir Firdaus.

Sejak penubuhannya pada 2019, Navis telah melabur sebanyak AS$80 juta (RM335 juta) ke dalam Aurelius untuk pemerolehan dua hospital — di Nilai, Negeri Sembilan, dan Alor Setar, Kedah.

- Advertisement -

“Apabila kami memperoleh hospital pertama kami — Pusat Perubatan Nilai berusia 20 tahun — ia telah menghasilkan keuntungan. Kami meningkatkan kapasiti katil kepada 150 daripada 100 buah katil dan menambah perkhidmatan klinikal yang diperlukan,” kata Amir Firdaus sambil menambah bahawa hospital itu kini dipanggil Hospital Aurelius Nilai.

“Peluang kedua ialah pengambilalihan hospital 200 buah katil yang hampir siap di Alor Setar yang akan beroperasi menjelang akhir tahun 2022,” tambahnya. “Kami juga sedang aktif dalam perbincangan untuk empat hingga lima lagi peluang dan akan berusaha untuk mengembangkan sektor ini dengan cepat dengan penyertaan Navis.”

Aurelius sedang meninjau untuk pengembangan seterusnya di Malaysia. Ia juga akan berkembang secara serentak ke Indonesia, Vietnam dan negara-negara Teluk seperti Iraq, Kuwait dan Emiriah Arab Bersatu (UAE).

“Ideanya adalah untuk melihat pasaran yang kurang mendapat perkhidmatan dalam sektor penjagaan kesihatan Malaysia dan bandar peringkat pertama seperti Kuala Lumpur dan Pulau Pinang dari perspektif penjagaan berasaskan kepakaran yang dapat kami sediakan. Kami merancang untuk mengadakan kerjasama klinikal dengan pemain penjagaan kesihatan antarabangsa, supaya kami dapat meningkatkan tahap penjagaan kesihatan di Malaysia.

“Bersama Navis, kami sedang berbincang dengan pelbagai penyedia hospital tunggal lain atau kumpulan penjagaan kesihatan kecil untuk potensi penggabungan dan pengambilalihan (M&A) di Sarawak, Pantai Timur dan Indonesia,” kata Amir Firdaus.

Semakan di laman web Navis menunjukkan bahawa ia juga telah membuat pelaburan strategik dalam perniagaan penjagaan kesihatan seperti Teknologi Peranti, Hospital Perancis Hanoi dan Sistem Perubatan B. Ditanya sama ada Navis merancang untuk menggabungkan Aurelius dengan Hospital Perancis Hanoi, Amir Firdaus berkata rancangan itu tidak ada dan Aurelius akan terus berjalan secara bebas di bawah Navis.

“Kami tidak mahu menjadi jenama Malaysia sahaja. Kami mahu mempunyai kehadiran di Asia Tenggara dan Teluk. Malah, kami mempunyai dua projek berpotensi di Iraq dan Kuwait yang meminta kami untuk memberikan kepakaran kami serta melihat kemungkinan mengambil ekuiti di hospital mereka. Sudah tentu, peluang di UAE juga kami sedang melihat dan berminat.

“Pada masa ini, kami hanya bekerjasama dengan Navis. Tetapi bergantung pada saiz projek, kami mungkin menjemput pelabur lain untuk turut menyertai kami. Sebagai contoh, dalam geografi tertentu, kami mungkin membawa masuk pelabur lain untuk melabur bersama kami dalam projek. [Malah,] kami sedang berbincang dengan rangkaian penjagaan kesihatan yang besar di Indonesia dengan lebih 30 hospital dan dengan pelaburan seperti itu, ia mungkin melibatkan AS$2 bilion hingga AS$3 bilion, yang memerlukan lebih ramai pelabur masuk,” katanya .

Namun, syarikat penjagaan kesihatan baharu itu perlu bersedia untuk bersaing dengan pesaing yang lebih besar seperti IHH Healthcare Bhd, KPJ Healthcare Bhd, Columbia Asia dan Ramsay Sime Darby Healthcare yang juga dalam semangat pengembangan. Dalam hal ini, memperluaskan kehadiran serantau Aurelius mungkin merupakan satu kejayaan yang mudah bagi Amir Firdaus memandangkan pengalaman penjagaan kesihatannya selama 30 tahun dengan kumpulan penjagaan kesihatan utama seperti IHH Healthcare, DaVita Kidney Care AS dan VPS Healthcare Abu Dhabi. Semasa beliau menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Serantau Hospital Gleneagles di Malaysia, beliau memainkan peranan penting dalam pembangunan kemudahan Gleneagles baharu di seluruh negara, manakala sebagai ketua pegawai operasi kumpulan di VPS Healthcare, beliau membantu mengembangkan jejaknya di Timur Tengah.

Adakah pasaran tempatan cukup besar untuk lebih ramai pemain penjagaan kesihatan swasta?

“Apabila kami mencari peluang M&A di Malaysia, kami pada asasnya melihat hospital yang beroperasi sedia ada. Kami tidak menambah bilangan hospital. Namun begitu, kami melihat banyak potensi dalam pasaran tertentu di mana nisbah semasa katil hospital kepada jumlah penduduk (BPR) masih rendah,” kata Amir Firdaus.

“Perkara lain yang telah mendorong banyak pemahaman kami ialah terdapat interaksi yang besar pada masa ini antara penjagaan kesihatan awam dan swasta. Hanya ada jumlah yang terhad yang boleh dibelanjakan oleh kerajaan. Menurut Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, perbelanjaan kesihatan Malaysia, yang terdiri daripada perbelanjaan awam dan swasta, telah meningkat secara berterusan daripada 4.2% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) pada 2016 kepada 4.7% daripada KDNK tahun lepas dan dijangka mencapai 5% daripada KDNK pada tahun 2021. Ini jelas menunjukkan bahawa penjagaan kesihatan swasta mempunyai peranan penting untuk dimainkan di Malaysia untuk menyokong penjagaan kesihatan secara amnya.

“Dan apa yang penting untuk dilakukan oleh hospital swasta ialah bertindak balas dengan bekerjasama dengan kerajaan dan melakukan lebih banyak pengaturan perkongsian awam-swasta. Saya rasa Covid-19 adalah contoh yang baik di mana hospital swasta telah meningkatkan [untuk membantu kerajaan],” tambahnya.

Pada masa ini, Aurelius mempunyai 600 pekerja. Memandangkan hospital pertamanya di Nilai mula beroperasi pada September tahun ini, syarikat itu masih belum melaporkan sebarang hasil dan menunjukkan kerugian bersih RM1.41 juta pada tahun kewangan berakhir 31 Dis 2020, menurut data SSM. Ia mempunyai aset sebanyak RM120,396 dan liabiliti berjumlah RM925,260.

Pandemik dan pelbagai penutupan telah menjejaskan operasi penyedia penjagaan kesihatan. Tetapi Amir Firdaus berkata sektor penjagaan kesihatan telah pulih.

“Ia agak suram. Orang ramai menjauhkan diri dari hospital tetapi kini kesibukan kembali. Program vaksin Covid-19 negara telah berjaya dengan baik. Bilangan orang yang jatuh sakit teruk kini jauh lebih sedikit. Itulah sebabnya kami (sektor kesihatan) telah kembali pulih, “katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img