spot_img
spot_img

Lebih ramai belia akan muflis

spot_img

KUALA LUMPUR, 24 Nov — Ramai rakyat di negara ini berumur antara 30 dan 45 tahun akan muflis tahun depan apabila kebanyakan pakej bantuan kerajaan tamat, menurut Persatuan Peminjam dan Penyelesaian Pengguna Malaysia (4PM).

Presidennya Rosland Mohd Arif berkata apabila pinjaman, moratorium bank dan pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan pakej i-Sinar tamat bulan depan, ramai yang akan menggunakan pinjaman daripada peminjam untuk meneruskan kehidupan.

“Saya menerima panggilan muflis setiap hari di seluruh negara. Jika 30 panggilan sehari, itu 900 sebulan dan 10,800 setahun. Itu hanya saya, belum masukkan pegawai saya lagi,” katanya kepada Utusan Malaysia

- Advertisement -

Semalam, Pengerusi KWSP Tan Sri Ahmad Badri Mohd Zahir mengingatkan bahawa majoriti pencarum kini berisiko jatuh ke dalam kemiskinan di usia tua kerana pengeluaran wang semasa Covid-19 menyebabkan simpanan tidak mencukupi untuk menjalani kehidupan persaraan yang selesa.

Hakikatnya, kata Ahmad, 48 peratus ahli KWSP di bawah umur 55 tahun mempunyai simpanan KWSP yang sangat rendah.

Ini adalah peningkatan 28 peratus pencarum yang mencapai simpanan KWSP yang sangat rendah berbanding sebelum wabak.

- Advertisement -

Utusan Malaysia melaporkan Rosland menggesa kerajaan campur tangan dan membantu mereka yang memerlukan sebelum mereka terjerumus ke ‘ah long’ untuk mendapatkan bantuan.

“Sekiranya kerajaan bersedia, kita boleh menjadi wakil mereka dalam membantu menyelesaikan isu kebankrapan ini dengan menjadi orang tengah supaya individu ini tidak ditipu oleh bank atau diancam oleh pemberi pinjaman,” katanya.

“Saya telah menerima laporan mengenai orang yang diancam oleh peminjam ini yang mempunyai kadar faedah yang terlalu tinggi, sebanyak 6 peratus sebulan. Mereka juga sering mengganggu peminjam dan keluarga mereka.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img