spot_img
spot_img

EV sepenuhnya pertama di Malaysia

spot_img

KUALA LUMPUR (23 Nov): Hyundai-Sime Darby Motors Sdn Bhd (HSDM) telah melancarkan kenderaan elektrik sepenuhnya (EV), yang diberi nama Hyundai Kona Electric.

Dalam satu kenyataan Selasa (23 Nov), firma itu berkata terdapat tiga varian berbeza yang dijual, iaitu Kona Electric Lite (e-Lite) yang dilengkapi bateri 39.2-kWH dengan 7.2 kW onboard charge (OBC). ); Kona Electric Plus (e-Plus), yang menggunakan bateri 39.2-kWH dengan 11 kW OBC; dan Kona Electric Max (e-Max), dikuasakan oleh bateri 64-kWH dengan 11 kW OBC.

Pengarah Urusan Penjualan dan Pengedaran Sime Darby Motors Malaysia Jeffrey Gan berkata pelancaran Kona Electric oleh Sime Darby Motors Malaysia adalah kerana permintaan yang semakin meningkat untuk kenderaan EV.

- Advertisement -

“Ia mencerminkan strategi kami untuk menjadi perintis utama peralihan sektor automotif konvensional kepada EV sebagai elemen penting dalam usaha penyahkarbonan di industri automotif.

“Strategi ini juga sejajar dengan usaha kerajaan ke arah kenderaan rendah karbon dengan memberi insentif kepada penggunaan EV pada pengumuman Bajet 2022,” kata Gan.

Sementara itu, pengarah urusan HSDM Low Yuan Lung berkata Hyundai Kona Electric ini akan memenuhi keperluan pelanggan yang menyasarkan gaya hidup yang mementingkan alam sekitar, sambil memastikan keselesaan, keselamatan dan kemudahan dalam perjalanan harian mereka.

- Advertisement -

“Kami mengharapkan maklum balas positif terhadap pelancaran model elektrik sepenuhnya ini dan yang pertama oleh Hyundai di Malaysia,” kata Low.

Dijual pada harga bermula dari RM149,888, Kona Electric dikecualikan sepenuhnya daripada duti import dan eksais, cukai jualan serta cukai jalan seperti yang diumumkan di bawah Bajet 2022.

Kona Electric boleh dibeli pada suku pertama 2022.

Sumber : theedgemarkets.com

Foto : edmunds.com

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img