spot_img
spot_img

RM15 bilion pelaburan minyak & gas di Sabah

spot_img

KOTA KINABALU, 8 Nov — Perbadanan Pembangunan Minyak dan Gas Sabah (SOGDC) meluluskan cadangan projek pelaburan berjumlah RM15 bilion di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (Sogip).

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata dengan jumlah pelaburan yang begitu besar, ia akan mewujudkan kesan limpahan kepada perniagaan tempatan serta mewujudkan beribu-ribu peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah.

“Selain kemudahan gas asli cecair (LNG) berdekatan dengan kemudahan Petronas, projek cadangan lain yang diluluskan termasuk kemudahan pemprosesan oleochemicals bersepadu, proses pengeluaran logam silikon dan perkhidmatan sokongan berkaitan seperti pengurusan sisa serta perkhidmatan marin,” katanya dalam satu kenyataan selepas mempengerusikan mesyuarat lembaga pengarah SOGP di Menara Kinabalu, di sini, hari ini.

- Advertisement -

Hajiji berkata, selaras dengan rancangan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya, kerajaan negeri komited untuk membangunkan industri hiliran dengan menumpukan lebih banyak pelaburan kepada sumber sedia ada termasuk minyak dan gas, dan mengoptimumkan taman perindustrian sedia ada seperti Sogip.

Ketua menteri berkata hasrat kerajaan negeri akan tercapai dengan jawatankuasa yang baru ditubuhkan dikenali sebagai Perjanjian Penyelesaian Komersial (Commercial Settlement Agreement – CSA) dengan objektif utamanya untuk memperoleh bahagian yang lebih besar daripada hasil minyak dan gas, penyertaan yang lebih besar dalam minyak dan gas. rantaian nilai, dan lebih penting dalam pembangunan minyak dan gas di negeri ini.

Beliau berkata, kekayaan sumber hidrokarbon negeri serta lokasi strategik Sogip telah menarik ramai pelabur baru di tapak perindustrian itu.

- Advertisement -

“Gas asli yang disediakan di Sogip akan mewujudkan peluang pekerjaan yang berkualiti kepada graduan yang menganggur dan memberi peluang perniagaan kepada kontraktor tempatan,” katanya. — Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img