spot_img
spot_img

Buat Duit Di Sosial Media – trend jana duit alaf baru

spot_img

Media sosial telah menjadi platform yang paling popular digunakan oleh ramai orang.

Hasil daripada peningkatan penggunaan platform ini, platform sosial media telah menjadi sumber pendapatan utama bagi sesetengah orang dan perniagaan.

Akses mudah dan penggunaan semua laman web rangkaian media sosial telah membolehkan orang ramai menggunakan bakat yang ada pada mereka dan mempamerkannya di internet untuk memperoleh pendapatan melalui kaedah ini.

- Advertisement -

Perniagaan sedia ada juga menggunakan forum media sosial dan menggunakan pemasaran media sosial sepenuhnya untuk mengembangkan perniagaan mereka dan menjadikannya besar.

Sama ada pada masa ini anda mempunyai akaun media sosial atau tidak, anda masih boleh menggunakan peluang pemasaran maya ini dan meningkatkan pangkalan pelanggan anda dan memperoleh banyak pendapatan melalui forum media sosial ini.

Berikut adalah senarai tips yang boleh membantu anda dengan cara buat duit di media sosial.

- Advertisement -

1. Tukar Pengikut Anda Kepada Pelanggan Anda

Banyak perniagaan, influencer, artis-artis dan usahawan sudah mempunyai media sosial.

Mereka mempunyai pengikut setia yang mengikuti mereka, menyukai kerja mereka dan berminat dengan produk atau kerjaya seni mereka.

Jika anda seorang yang sudah mempunyai pengikut tetapi masih ingin membuat perniagaan daripada akaun media sosial anda, anda hanya perlu belajar bagaimana anda boleh menggunakan pengikut sedia ada dan menarik mereka untuk membuat menjadi pelanggan.

Satu-satunya cara yang mungkin untuk melakukan ini dalam dunia yang berdaya saing secara digital ialah mencipta kandungan yang sangat menarik untuk penonton, menarik mereka dan akhirnya melibatkan diri dengan siaran anda di mana-mana platform media sosial.

Ini akan menjadi strategi media sosial anda yang akan anda gunakan untuk memasarkan kandungan anda dan menjadikan khalayak sasaran anda membantu anda mencapai matlamat anda.

Anda juga ingin memastikan bahawa apabila melakukan apa-apa dengan pengikut anda dalam talian, anda sedang melaksanakan Kaedah FOCUS.

Kaedah FOCUS ialah apabila anda menunjukkan mesej yang betul kepada golongan yang betul, pada masa yang betul dengan jangkaan yang tepat.

2. Pasarkan Kemahiran Terbaik Anda

Apabila anda ingin menjana wang di media sosial, adalah penting untuk mengenal pasti kemahiran anda dan menggunakannya untuk menarik pengikut yang tepat atau pasaran sasaran anda. #FOCUS.

Idea di sini adalah untuk menarik perhatian penonton anda ke tahap di mana mereka akan membeli produk anda atau membantu anda menjana pendapatan melalui perkongsian video anda kerana mereka menyukainya.

Sebagai contoh, jika anda rasa anda boleh membuat beberapa video yang sangat menarik, gunakan kemahiran ini dan siarkan video tersebut pada platform media sosial, seperti Facebook atau YouTube.

Temui kekuatan dan kelemahan anda, dan gunakan kemahiran terbaik dan jual melalui kandungan yang orang minat di forum tersebut.

Apabila orang menyukai kreativiti dan idea anda, mereka berkongsi dengan rakan mereka, menyebarkan seni anda melalui platform rangkaian sosial yang sama.

Apabila anda mempunyai kandungan yang baik, orang akan sentiasa kembali dan ikut.

3. Menjadi Personaliti Pengaruh Media Sosial (influencer)

Menjadi pengaruh media sosial yang berjaya adalah trend baharu yang hangat sekarang, boleh jadi kaya tetapi bermaksud juga anda sudah ada banyak persaingan.

Anda akan perasan bahawa terdapat banyak pengaruh yang hadir di
Instagram dan Facebook, yang meningkatkan pengikut anda dari hari ke hari dan juga memperoleh banyak pendapatan melalui pelbagai jenis kandungan yang akan anda perkatakan, sama ada melalui gambar atau penulisan.

Walaupun ia kelihatan seperti tugas yang mudah, jangan hanya memilihnya kerana anda menganggapnya mudah.

Ia memerlukan banyak masa dan kerja keras untuk menghasilkan idea kreatif yang hebat, meletakkannya dalam gambar dan mengklik imej menarik yang akan menarik penonton anda untuk kembali semula.

Itulah jenis seni yang diminati ramai orang.

Ini menarik anda kembali setiap kali dan memaksa sukarela bagi mereka untuk mengklik butang ikut anda di media sosial.

Jika anda merasakan bahawa anda boleh memulakan blog atau Instagram atau menjadi seorang influencer yang boleh membuat perubahan, anda mesti melakukannya.

Berikut ialah beberapa perkara yang boleh anda bincangkan tentang
menjadi seorang influencer.

Anda boleh bercakap berkenaan perkara-perkara positif, anda boleh
bercakap tentang fesyen dan penggayaan, dan anda juga boleh reviu buku, masakan dan bercakap tentang laporan politik terbaik tahun ini.

Mempengaruhi, dengan sendirinya, mempunyai pelbagai pilihan yang boleh anda pilih.

Anda boleh memilih mana-mana topik yang anda ingin kuasai; boleh jadi anda bercakap tentang kehidupan anda, menunjukkan kepada orang lain cara mereka design rumah anda, atau mengulas makanan yang anda makan setiap hari dari restoran yang berbeza.

Anda boleh memilih bergantung pada kekuatan anda, dan kemudian
menggunakannya untuk mencipta sesuatu yang menarik.

4. Buat Perhubungan 2 hala dengan Pengikut anda

Anda tidak boleh hanya mengharapkan penonton untuk terus menonton kandungan anda selepas hanya satu catatan atau satu posting yang menarik.

Anda perlu menyusun strategi kandungan anda dan memeriksa jenis
kandungan yang diberikan kepada orang ramai dan kemudian melibatkan mereka untuk berkomunikasi dengan anda.

Kaji akaun media sosial anda dan buat kuiz atau soal jawab dengan
pengikut anda.

Dan cuba cipta semula sesuatu yang lebih baik supaya anda boleh terus menggerakkan pelanggan ideal anda melalui perjalanan pembeli serta pengalaman mereka bersama anda.

Pemasaran semula pengikut sedia ada anda akan membantu anda mempunyai hubungan pelanggan yang lebih sihat, pelanggan setia akan terbina dengan pengikut semasa anda dan mengembangkan hubungan sebenar dengan orang yang paling penting.

Pengikut anda akan terus berkembang apabila kandungan halaman anda dan produk anda bagus dan memastikan mereka kembali untuk mendapatkan lebih banyak lagi.

5. Buat Group

Mewujudkan group Facebook, Whatsapp atau lain-lain telah menyaksikan peningkatan yang ketara dalam beberapa bulan yang lalu.

Orang ramai menggunakan group ini untuk memasarkan produk mereka sendiri dan memberi peluang kepada perniagaan lain untuk memaparkan produk mereka pada group Facebook anda.

Ini juga merupakan tempat yang bagus untuk anda membina perhubungan setia dengan pengikut ideal anda, orang ramai menyukai komuniti dan pemikiran yang sama.

Group Facebook harus menjadi sumber untuk pengikut dalam kumpulan itu.

Memandangkan bagaimana media sosial digunakan untuk memasarkan produk dan menarik pelanggan, kumpulan Facebook sedemikian ialah alat pengiklanan yang berguna yang boleh membantu anda menjana pendapatan yang baik melalui penaja dan syarikat yang memilih untuk bergabung dengan anda.

6. Gunakan Pengiklanan Media Sosial

Daripada perniagaan kecil dari rumah kepada syarikat berskala besar,
semua orang boleh memanfaatkan sepenuhnya kehadiran media sosial mereka melalui strategi pemasaran yang betul dan menggunakan jenis pengiklanan media sosial yang betul.

Jika anda ingin meningkatkan penglibatan pada akaun media sosial anda, kemudian tingkatkan kualiti kandungan anda dan mengiklankan untuk memberikan mesej yang betul kepada pengikut yang tepat dan pada masa yang sesuai.

7. Jual Produk Dan Servis Anda

Gunakan media sosial untuk berhubung dengan orang yang berminat untuk membeli produk yang anda tawarkan.

Platform media sosial mempunyai kumpulan pelanggan yang besar, dan terdapat banyak kumpulan jual beli yang digunakan untuk tujuan ini.

Anda boleh menjual servis atau produk anda di sana dan memperoleh jumlah wang yang lumayan.

Ini juga masa yang sesuai untuk melihat pemasaran influencer.

Pastikan anda mempersembahkan produk dan servis anda dengan paling kreatif dan menarik.

Anda boleh menggunakan kemudahan-kemudahan yang ada di sosial media untuk menunjukkan produk anda secara nyata kepada bakal pelanggan anda.

Jika anda adalah perniagaan dari rumah, contohnya, anda tergolong dalamperniagaan katering, maka anda harus memaparkan semua produk danperkhidmatan anda pada halaman anda dengan cara yang sangat baik, menjadikan kandungan anda menarik untuk mata pelawat.

Klik imej produk yang original dari anda dan foto diambil secara profesional untuk membantu pelanggan melihat produk anda secara langsung dan terus berselera !

8. Terokai Konsep Ahli / Affiliates / Francais

Konsep ini ialah satu lagi strategi media sosial yang sedang trend.

Perniagaan yang ingin memasarkan jenama mereka dan produk mereka, bergabung dengan orang yang berbeza, dan menaja mereka, yang meletakkan nama jenama mereka pada mana-mana kempen yang dijalankan oleh gabungan rakan kongsi kita.

Konsep di sebalik gabungan dan penajaan ini, seperti yang dilakukan oleh Amazon, adalah untuk memperkenalkan produk kepada pasaran yang lebih luas.

Sebagai contoh, banyak kumpulan Facebook ditaja oleh jenama lain,
membayar pemilik group itu dan menyediakan produk percuma yang boleh digunakan sebagai hadiah untuk menjadikan pengikut kumpulan itu lebih interaktif.

Ini adalah cara yang bijak untuk menyasarkan pasaran pelanggan tertentu kerana anda akan menjangkau kumpulan orang yang lebih besar melalui gabungan tersebut.

9. Ada Kisah Kejayaan

Mempunyai cerita yang hebat untuk diceritakan ialah perkara yang
menghubungkan pengikut anda pada tahap yang lebih peribadi.

Sama ada anda mempunyai berjuta-juta pengikut di platform media sosial seperti Facebook, Tik Tok atau YouTube, ini akan menjadikan perjalanan perniagaan anda lebih bermakna apabila khalayak anda boleh berhubung dengan anda secara berbeza.

Dan ini hanya boleh dilakukan jika anda memberitahu mereka lebih lanjut tentang diri anda, sebab anda memulakan usaha ini, cara anda memulakan usaha ini dan bagaimana perjalanan anda selama ini.

Untuk meningkatkan penglibatan pada halaman anda dan meningkatkan interaksi pada halaman media sosial, anda perlu bercakap dengan khalayak anda.

Anda perlu bercakap dengan mereka melalui live anda, berhubung dengan mereka seperti mereka adalah rakan rapat anda.

Dan sebenarnya, mereka adalah rakan anda yang akhirnya akan bertukar menjadi pembeli anda jika mereka berasa gembira selepas melawat platform anda.

Khalayak yang lebih menarik bermakna lebih banyak trafik ke arah halaman anda.

Dan apabila halaman mempunyai lebih banyak trafik, platform anda
mempunyai lebih banyak peluang untuk dinilai dalam SEO teratas dan memudahkan orang untuk mencari anda walaupun ketika mereka mencari sesuatu yang lain yang serupa dengan servis / produk anda.

10. Penulisan Yang Ditaja

Kita amat bertuah kerana berada dalam era di mana pengiklanan media sosial adalah murah dan lebih berkesan daripada kaedah pemasaran tradisional seperti pemasaran bercetak atau billboard di leburaya.

Apa yang anda perlu lakukan ialah menggunakan beberapa ringgit untuk menjangkau khalayak yang lebih besar dalam beberapa minit, bergantung pada khalayak geografi dan demografi yang anda pilih.

Pastikan apabila anda merancang untuk menjadikan kehadiran media sosial anda lebih kukuh dengan mencipta kandungan yang sangat baik, jangan biarkan ia menjadi sia-sia dengan tidak menggunakan alat Iklan ini di Facebook dan Instagram.

Platform media sosial seperti Facebook, Instagram, YouTube, TikTok dan medium lain mempunyai database pengguna yang besar, yang perlu anda hubungi.

Ini ialah pengikut yang akan membantu anda menjadikan halaman, kandungan dan perniagaan anda besar.

Lebih banyak pengikut / database yang anda dapat, lebih besar pulangan pelaburan yang anda akan perolehi.

11. Sentiasa Tambah Nilai Kepada Masyarakat & Dunia

Menjadi perniagaan dan menjual produk atau perkhidmatan di laman web rangkaian sosial, anda harus menyediakan perkhidmatan pelanggan yang terbaik.

Media sosial ialah platform untuk melibatkan diri dan berhubung dengan orang ramai.

Dan ini boleh digunakan dengan tepat oleh perniagaan apabila anda
memberi nilai dan kepentingan kepada semua orang yang melawat halaman anda.

Anggap ini sebagai peraturan biasa bahawa sesiapa yang melawat halaman anda, atau bertanya soalan kepada anda, anda mesti membalas dengan cara yang sangat mesra dan sopan.

Ia akan meninggalkan kesan yang hebat pada bakal pelanggan anda dan akan membuatkan mereka berasa seperti ingin kembali ke platform anda untuk membeli-belah.

Anda tidak akan sekali-kali mengesyorkan perniagaan kepada seseorang jika anda telah mengalami pengalaman buruk daripada perniagaan itu.

Sekarang sebagai sebuah syarikat, anda tidak boleh melakukan kesilapan seperti itu kerana marketing mulut ke mulut sangat penting. Kita mahu ia viral berkenaan perkara yang baik sahaja.

Satu perkataan buruk di media sosial tentang perniagaan anda boleh
mendapat banyak perhatian negatif, dan itu bukan matlamat anda sebagai perniagaan yang ingin berkembang.

Oleh itu, aktif di platform media sosial, dan balas setiap pertanyaan,
walaupun anda perlu memberitahu harga produk yang sama beratus kali.

Pelanggan anda tidak memerlukan anda, kerana mereka boleh mencari orang lain yang menawarkan produk yang sama, tetapi anda sebagai perniagaan, memerlukan pengikut yang akan membeli produk anda.

Dan untuk menjadikan ini proses yang lebih baik dan membuahkan hasil, adalah penting untuk memberi pelanggan anda layanan dan pengalaman yang sewajarnya.

12. Sentiasa Update Mengenai Isu Semasa

Anda ingin meningkatkan jualan anda?

Pastikan diri anda sentiasa up to date tentang isu semasa yang sedang berlaku di dunia dan teruskan menyiarkan kandungan yang berkaitan dengan perkara tersebut.

Ia boleh menjadi strategi pemasaran yang hebat untuk menjadi sebahagian daripada apa yang paling menjadi trend di media sosial.

Mengikuti hashtag, berita atau aktiviti yang paling terkini boleh
membantu perniagaan anda menjadi sebahagian daripada majoriti yang mengikuti aliran itu.

Oleh itu, terdapat peluang yang sangat baik untuk anda berada di
bahagian teratas pencarian di media sosial atau Google.

Menggunakan topik aliran semasa juga memberi kesan positif kepada orang yang melawat halaman media sosial anda, yang suka dengan kandungan bermaklumat anda.

Dan kerana anda mungkin mempunyai lebih banyak peluang untuk ditemui oleh prospek secara tidak sengaja, tetapi kerana anda bercakap tentang isu semasa atau mempunyai siaran yang berkaitan dengan senario semasa, mereka menemui anda dan menyukai apa yang mereka lihat.

Ini adalah salah satu strategi pemasaran yang digunakan oleh ramai
influencer, dan sebagai hasilnya, menjangkaui database penonton yang lebih besar berbanding topik yang tidak begitu terkini atau tidak trendy.

13. Konsisten

Konsisten adalah kunci kejayaan untuk mana-mana perniagaan di platform media sosial.

Sama ada anda seorang influencer, artis-artis, penulisan blog,
jurugambar atau pembekal produk atau perkhidmatan: untuk mencapai kejayaan dan meningkatkan pangkalan pelanggan anda, anda perlu aktif pada akaun media sosial anda.

Anda harus konsisten dalam apa yang anda kongsikan.

Anda perlu tunjukkan kepada khalayak anda bahawa anda seorang
profesional dan memberi tumpuan dalam mengembangkan perniagaan anda. Oleh itu, anda kerap berkongsi siaran media sosial dan melibatkan diri dengan khalayak anda.

Jika anda membandingkan dua paltform media sosial, menjual produk yang sama, harga yang sama, tetapi satu-satunya perbezaan ialah perniagaan ke kedua itu mempunyai lebih banyak kandungan, lebih banyak siaran tetap, lebih banyak interaksi dan lebih banyak penglibatan daripada pengikutnya. Yang mana satu anda lebih suka?

Sudah tentu, perniagaan yang ke 2 kerana platformnya yang lebih
konsisten dalam menyiarkan di forum media sosial mereka mendapat lebih perhatian daripada penonton. Dan inilah yang anda cari.

Apabila pengikut anda likes dengan kerap anda membuat live, sama ada harian, mingguan atau bulanan, selagi anda sebagai perniagaan, terus konsisten, pengikut akan berminat untuk terlibat dengan perniagaan anda.

Dan lebih banyak lagi penglibatan akan membawa kepada lebih ramai orang mengikuti anda di semua forum rangkaian sosial yang ada.

Artikel ini dibawakan oleh www.jendela.biz , pakar teknologi digital negara. Jika anda mahukan penerangan lebih terperinci, hubungi kami di support@jendela.biz untuk penerangan yang lebih peribadi secara virtual, menggunakan laptop dari rumah atau pejabat anda – Bagaimana Menggunakan Sosial Media Untuk Menjana Pendapatan?

Bertindak hari ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img