spot_img
spot_img

Rakyat celik kewangan adalah keutamaan RMK 12

spot_img

KUALA LUMPUR (31 Okt): Program celik kewangan memerlukan usaha yang berterusan, hala tuju yang jelas dan penilaian yang jujur ​​berhubung tahap celik kewangan rakyat, kata Timbalan Menteri Kewangan I Mohd Shahar Abdullah.

Menurutnya, kerajaan amat serius mahukan agenda celik kewangan itu berjaya, kerana ia antara kunci utama untuk meningkatkan tahap sosio-ekonomi rakyat.

“Menyedari perkara ini, kerajaan telah menjadikan hala tuju dalam usaha celik kewangan sebagai keutamaan di bawah Rancangan Malaysia Ke-12. Ini sedang direalisasikan berdasarkan Strategi Kebangsaan untuk Celik Kewangan 2019-2023 yang dibangunkan oleh Rangkaian Celik Kewangan (FEN).

- Advertisement -

“Dalam usaha kerajaan menyediakan pelbagai inisiatif untuk meningkatkan kemahiran dan kebolehpasaran serta menambah baik program kebajikan sosial untuk isi rumah termiskin, pembangunan sosio-ekonomi perlu wujud seiring dengan pengetahuan kewangan yang betul,” katanya secara maya dalam ucapan penutupnya untuk Bulan Celik Kewangan 2021 (FLM2021) pada Ahad (31 Okt).

Dalam merangka agenda pendidikan kewangan, Mohd Shahar berkata, pendekatan holistik dan perancangan rapi perlu diambil bagi memastikan keberkesanan inisiatif yang dilaksanakan.

“Oleh itu, saya gembira melihat pendekatan lebih bersepadu yang diambil oleh FLM2021, melibatkan bukan sahaja akses kepada pengetahuan kewangan tetapi juga akses kepada program untuk meningkatkan kemahiran yang disediakan oleh kerajaan, serta peluang untuk menjana pendapatan melalui platform digital.

- Advertisement -

“Saya juga mengalu-alukan inisiatif FLM2021 kali ini untuk mengetengahkan inisiatif kerajaan berkaitan jaringan keselamatan untuk kumpulan B40 (pendapatan isi rumah 40 peratus terbawah) dan pekerja gig seperti baucar Perlindungan Tenang dan program PenjanaGig yang merupakan bahagian penting dalam risiko kewangan. pengurusan,” tambahnya.

Mohd Shahar berkata kajian literasi dan rangkuman kewangan sedang dijalankan di seluruh negara untuk menilai tahap celik kewangan rakyat.

“Penemuan itu, saya jangka, akan memberi pencerahan kepada kita tentang keadaan kesejahteraan kewangan rakyat pada penghujung pandemik Covid-19 ini.

“Kami memerlukan data ini untuk melaraskan langkah untuk meningkatkan celik kewangan rakyat, terutamanya keperluan untuk celik kewangan digital dan perlindungan sosial serta penekanan kepada perancangan persaraan memandangkan perubahan demografi, berikutan wabak itu,” tambahnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img