spot_img
spot_img

Malaysia mula rancang keluar vaksin sendiri

spot_img

BANGI (1 Nov): Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini melancarkan Pelan Hala Tuju Pembangunan Vaksin Negara (PPVN) dan Institut Genom dan Vaksin Malaysia (MGVI) dalam usaha menjadikan negara ini hab pengeluaran dan rangsangan vaksin, bertujuan untuk meningkatkan keyakinan terhadap penggunaan vaksin.

Perdana menteri berkata melalui PPVN dan MGVI, Malaysia boleh menghasilkan vaksin sendiri yang berkualiti, berkesan dan selamat mengikut syarat ditetapkan Agensi Pengawalseliaan Farmaseutikal Kebangsaan.

“Walaupun R&D (penyelidikan dan pembangunan) dan pengeluaran vaksin memerlukan pelaburan yang besar, usaha sedemikian berpotensi membawa pulangan jangka panjang untuk Keluarga Malaysia (Keluarga Malaysia) dalam bentuk penjimatan kos dalam merawat penyakit dan pelaburan oleh syarikat multinasional di Malaysia.

- Advertisement -

“Melalui pelaksanaan PPVN dan penubuhan MGVI, modal insan berkemahiran tinggi dalam pelbagai bidang penyelidikan, khususnya berkaitan penjagaan kesihatan dan vaksin, dapat dihasilkan,” katanya pada majlis pelancaran Institut Genom Malaysia di sini.

Turut hadir Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba dan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img