spot_img
spot_img

KJ mahu negara jadi pilihan pusat pelancongan perubatan

spot_img

KUALA LUMPUR, 1 Nov — Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin hari ini melancarkan Pelan Tindakan Industri Pelancongan Penjagaan Kesihatan Malaysia 2021 hingga 2025, yang bertujuan untuk memartabatkan sektor pelancongan perubatan di negara ini untuk lima tahun akan datang.

Khairy berkata pelan tindakan itu merangkumi lima pendekatan berbeza dan berpaksikan kepada tiga tonggak strategik utama, iaitu ekosistem perjalanan penjagaan kesihatan, jenama penjagaan kesihatan Malaysia dan strategi pemasaran.

“Ketika kita beralih ke era endamik, keutamaan utama negara termasuk penyelenggaraan penjagaan berkualiti tinggi dan keselamatan di atas segalanya. Kita perlu meningkatkan prestasi dengan menerima pendigitalan keseluruhan pengalaman perjalanan pesakit.

- Advertisement -

“Dengan pelan tindakan ini, Malaysia telah mula membentuk sempadan baharu untuk mentakrifkan semula pengalaman pesakit melalui pendekatan pendigitalan yang bersepadu dan kolaboratif,” katanya semasa pelancaran maya itu.

Beliau berkata pelan tindakan ini akan membolehkan penyedia penjagaan kesihatan meningkatkan penyampaian perkhidmatan pesakit mereka dan mengukuhkan ketenangan fikiran pesakit, terutamanya dalam tawaran khusus negara seperti kesuburan dan kardiologi.

“Dengan pelan tindakan ini, kami berhasrat untuk menyediakan pengalaman perjalanan penjagaan kesihatan Malaysia yang terbaik menjelang 2025.

- Advertisement -

“Saya percaya ini kita boleh capai,” katanya.

Khairy berkata, Pelancongan Hospital Perubatan yang akan datang menunjukkan Malaysia sedang dalam perjalanan untuk menjadi sebuah destinasi penjagaan kesihatan yang mantap.

“Selain itu, pembangunan program International Retirement Living dengan kerjasama kerajaan merupakan satu lagi mercu tanda yang akan mempamerkan Malaysia secara positif sebagai destinasi yang diiktiraf untuk penjagaan kesihatan.

“Malaysia sedang menyediakan sektor penjagaan kesihatannya untuk mengambil bentuk yang lebih mantap, dari perspektif perkhidmatan rawatan, kepakaran perubatan, peranti perubatan dan farmaseutikal, mempamerkan bukti Malaysia sebagai negara yang dipercayai dan selamat, khususnya dalam menarik pelaburan asing,” katanya.

Beliau berkata matlamat akhir pelan tindakan itu adalah untuk membina masa depan yang mampan bagi industri penjagaan kesihatan, sambil menambah bahawa usaha semua-industri diperlukan untuk melaksanakan pelan tindakan ini dengan baik.

Beliau juga menggesa agar kerjasama penjagaan kesihatan merentas sempadan yang lebih baik dan menggalakkan negara untuk bekerjasama dengan lebih cekap bagi penyampaian penjagaan kesihatan yang lebih mampan di peringkat global.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img