spot_img
spot_img

pertukaran aset digital negara kini dikawal selia

spot_img

Mata wang kripto telah menjadi tumpuan sejak beberapa bulan lalu, dengan banyak coin dilaporkan berada pada paras tertinggi sepanjang masa. Pada 12 Oktober, cryptocurrency mempunyai permodalan pasaran sekitar $ 2,3 trilion, menurut data yang diberikan oleh CoinGecko, yang merekod lebih 9,653 coin. Bitcoin sahaja menyumbang kira-kira satu trilion nilainya, dengan harganya meningkat lebih daripada 400% sepanjang tahun lalu.

Peningkatan ini didorong oleh peraturan yang lebih baik dan ekosistem yang sedang membangun di seluruh dunia, telah membantu meningkatkan sentimen global dan tempatan terhadap mata wang kripto, kata Aaron Tang, pengurus Luno di Malaysia, Pertukaran Aset Digital (DAX).

“Pada awal tahun 2017, banyak perbualan mengenai aset digital adalah mengenai bagaimana ia digunakan di pasaran gelap dan topik-topik negatif sahaja. Pada masa kini, orang ramai lebih ingin tahu dan terbuka untuk membincangkan aset digital sebagai aset pelaburan serta kegunaan praktikal yang lain. Sudah pasti terdapat perubahan dalam perbualan di kalangan pelabur institusi dan runcit.”

- Advertisement -

Di pasaran, kata Tang, terdapat pelbagai sebab mengapa individu semakin berminat dengan cryptocurrency untuk dijadikan aset. Pertama ialah potensi peningkatan modal — walaupun tiada jaminan bahawa aset digital akan memberikan pulangan yang ketara pada masa hadapan, bitcoin sejarahnya telah mengatasi prestasi kelas aset utama yang lain dalam tempoh jangka panjang. Bitcoin bernilai serendah AS$32 pada 2011, sedekad kemudian, ia melonjakk pada AS$63,621 pada 14 April tahun ini.

“Sudah tentu, ada yang akan menentangnya dengan mengatakan bahawa ia adalah aset berisiko tinggi dan tidak stabil. Lihat sekarang, kebanyakan penasihat kewangan progresif akan memberitahu pelanggan mereka untuk tidak meletakkan semua wang mereka ke dalam bitcoin. Sebaliknya, beberapa penasihat telah mencadangkan mempertimbangkan peruntukan antara 1% dan 5% daripada portfolio mereka kepada aset digital yang boleh mengehadkan risiko sambil turut memberikan potensi peningkatan. Pelabur tidak perlu memasukkan semua ‘telurnya ke dalam bakul’, ”kata Tang.

Pegangan cryptocurrency juga membantu pelabur dengan kepelbagaian. Memandangkan banyak kelas aset menunjukkan kaitan yang lebih rapat antara satu sama lain, pelabur sedang memburu aset yang kukuh. Dari segi sejarah, perhubungan antara cryptocurrency seperti bitcoin dengan kelas aset tradisional sangat rendah. Walaupun tahun 2020 adalah tahun ketika sandaran bitcoin dengan kelas aset tradisional adalah yang tertinggi, sandaran itu tetap rendah berbanding antara kelas aset tradisional, menurut platform sumber ETF Trends.

- Advertisement -

Ramai juga memegang mata wang kripto untuk bertaruh pada masa depan dalam sektor teknologi, kata Tang. “Dunia bergerak ke arah penggunaan sistem digital yang lebih tidak dikawal oleh bank pusat dan bitcoin adalah salah satu pembawa gerakan ini. Saya rasa banyak orang membeli aset digital seperti bitcoin kerana mereka percaya ini adalah jalan masa depan, beralih dari membeli emas ke membeli bitcoin, emas digital, ”kata Tang.

Bitcoin telah dibandingkan dengan emas kerana kedua-dua aset mempunyai beberapa persamaan, terutamanya bagaimana ia boleh diperoleh melalui perlombongan dan penawarannya yang terhad. Selain itu, kadar inflasi semasa juga hampir sama, kata Tang. “Bitcoin adalah aset digital yang meniru beberapa sifat emas. Walaupun permintaan untuk emas fizikal kelihatan tidak menentu, permintaan untuk bitcoin – versi digital emas – semakin meroket,” tambahnya.

Memberi akses mudah dan selamat ke pelaburan cryptocurrency

Kehadiran Luno di Malaysia bermula sejak 2016, menjadikannya salah satu pemain terawal dalam ruang mata wang kripto tempatan. Pada masa itu, tidak ada peraturan dan kawal selia, jadi syarikat itu, bersemangat dan berperanan dalam mendukung perkembangan industri ini secara sihat. Ini termasuk banyak perbincangan dengan pengawal selia dan pihak berkepentingan tempatan.

Pada Oktober 2019, Luno adalah yang pertama menerima kelulusan penuh daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia untuk beroperasi sebagai pengendali pasaran aset digital yang diiktiraf, setelah memenuhi semua syarat yang diperlukan. Dengan itu, ia mampu menawarkan rakyat Malaysia peluang untuk membeli, menjual dan menyimpan mata wang kripto dengan selamat di platformnya.

“Kami sudah mempunyai sejumlah besar pengguna pada masa itu, terutama setelah bitcoin bull 2017 berjalan. Tetapi kami berhenti menerima pengguna baharu apabila peraturan untuk DAX diperkenalkan. Selepas kami mendapat kelulusan penuh, kami berjaya melancarkan semula platform itu,” kata Tang.

Kurang daripada dua tahun selepas pelancaran semula, Luno mengumumkan bahawa ia telah menyimpan lebih daripada RM1 bilion aset digital bagi pihak pelanggan Malaysia. Sehingga Januari 2021, Luno mempunyai lebih 300,000 pelanggan di Malaysia, mewakili lebih 300% pertumbuhan pelanggan dari semasa ke semasa. Jumlah itu juga mencatatkan jumlah transaksi sebanyak RM3.97 bilion, menunjukkan trend positif permintaan cryptocurrency di Malaysia.

Dompet (wallet) Luno dapat diakses melalui penyemak imbas web atau aplikasi iOS atau Android, yang memungkinkan pembelian bitcoin, Ethereum, Ripple (XRP) dan Litecoin. Tang mengatakan platform ini berusaha untuk menjadikannya mudah dan senang digunakan, supaya pengguna dari semua peringkat umur dan latar belakang dapat membeli dan menjual cryptocurrency dengan mudah.

“Tidak seperti platform lain di Malaysia yang mungkin menyasarkan pedagang, kami ingin menjadikan platform kami dapat diakses oleh rakyat Malaysia biasa. Inilah sebabnya mengapa kami menawarkan permulaan terendah di pasaran dengan hanya RM3. Kami juga banyak menumpukan pada pendidikan pelabur, membuat pelbagai kandungan di laman web dan saluran YouTube kami yang dapat digunakan oleh para pelabur untuk membantu mereka membuat keputusan yang lebih baik. ”

Sebagai entiti yang dikawal selia, Luno memastikan keselamatan dana pelanggannya dengan menggunakan akaun amanah untuk aset ringgitnya. Dengan pemegang amanah pihak ketiga berlesen ini, Luno memberi jaminan bahawa tidak ada anggota dalamannya yang dapat memanipulasi dana yang diterima daripada pelanggannya. Luno juga mempunyai langkah keselamatan dan perkongsian yang terkemuka di industri dengan institusi seperti syarikat amanah aset digital BitGo.

“Kami juga menyimpan sebahagian besar dana di luar talian. Biasanya, apabila kita mendengar kisah pertukaran cryptocurrency yang kehilangan dana mereka, itu kerana mereka menyimpan banyak dana di dompet tidak diiktiraf dalam talian. Amalan kami, kami memisahkan risiko menjadi beberapa lapisan. Penyimpanan luar talian akan jauh lebih sukar untuk diserang berbanding dengan simpanan dalam talian, ”kata Tang.

Oleh kerana cryptocurrency semakin popular di Malaysia, Tang mengatakan para pelabur harus berhati-hati untuk melabur dengan pertukaran yang tidak diatur. Platform ini berpusat di luar negara, yang bermaksud bahawa pelabur menanggung risiko yang lebih tinggi kerana mereka tidak dilindungi oleh peraturan Malaysia. “Sekiranya semuanya tidak berjaya, bagaimana para pelabur boleh mendapatkan keadilan undang-undang? Adakah mereka harus terbang ke negara-negara ini untuk membuat aduan? Bagaimana jika syarikat-syarikat itu berpusat di negara-negara yang mungkin tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Malaysia? Ini adalah beberapa kebimbangan yang mesti mereka ingat.

“Pelabur juga mungkin terdedah kepada risiko melakukan perniagaan dengan pihak yang terlibat dalam kegiatan yang berkaitan dengan jenayah. Bagaimana mereka dapat memastikan bahawa syarikat-syarikat tersebut dikendalikan oleh individu yang jujur? Ini tidak akan berlaku jika mereka melabur dengan entiti yang dikawal selia. Mereka juga akan dilindungi dari ‘perdagangan cuci’ (satu bentuk manipulasi pasaran di mana seorang pelabur secara serentak menjual dan membeli instrumen kewangan yang sama untuk membuat aktiviti tiruan di pasaran) kerana pengawal selia akan secara aktif mengawalnya, ”kata Tang.

Melangkah ke hadapan, Tang optimis bahawa cryptocurrency akan menjadi lebih dominan di Malaysia, kerana mereka berkembang secara pesat dari menjadi produk khusus kepada industri terkawal penuh dalam jangka masa yang singkat. “Kami ingin terus mengembangkan tawaran kami di sini dan terus menjadi pusat sehenti pilihan untuk membeli, menjual dan belajar tentang mata wang kripto di Malaysia,” kata Tang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img