spot_img
spot_img

Bursa kata belum, SC lulus 4 – cryptocurrency

spot_img

KUALA LUMPUR (21 Okt): Bursa Malaysia Bhd mengatakan mereka tidak mempunyai rancangan dalam waktu terdekat ini untuk melancarkan produk derivatif berasaskan cryptocurrency.

“Walaupun Bursa Malaysia selalu mencari peluang untuk menawarkan produk pelaburan yang menarik ke pasaran, kami tidak mempunyai rancangan sekarang untuk melancarkan produk derivatif berasaskan cryptocurrency,” kata Bursa dalam pernyataan melalui e-mel kepada theedgemarkets.com.

Bursa tidak mengulas lanjut.

- Advertisement -

Theedgemarkets.com sebelumnya telah bertanya kepada Bursa mengenai prospek Bursa melancarkan produk derivatif berasaskan cryptocurrency berikutan laporan berita pada hari Jumaat (15 Okt) yang menunjukkan bahawa dana dagangan niaga hadapan Bitcoin (ETF) dari ProShares akan mula diperdagangkan di AS minggu ini .

Ini menandakan detik penting dalam perkembangan industri crypto di AS.

Dalam terminologi pelaburan, derivatif adalah instrumen kewangan yang memperoleh nilainya dari aset pendasar seperti saham, bon, mata wang dan komoditi.

- Advertisement -

Contoh produk derivatif kewangan termasuk niaga hadapan, future dan option.

Menurut laman web Bursa, kumpulan melalui anak syarikat milik 100% Bursa Malaysia Derivatives Bhd (BMD), menyediakan, mengendalikan dan mengekalkan ekuiti, kadar faedah, bon, komoditi pertanian, niaga hadapan komoditi logam dan perkhidmatan perdagangan dan penyelesaian pasaran option.

“Produk BMD terdapat di platform perdagangan elektronik CME Globex untuk lebih banyak penawaran derivatif Malaysia ke pasaran global,” kata Bursa.

Sementara itu, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) mengatakan di laman webnya bahawa negara ini mempunyai empat pertukaran aset digital (DAX) yang diluluskan yang terdiri daripada Luno Malaysia Sdn Bhd, MX Global Sdn Bhd, SINEGY Technologies (M) Sdn Bhd dan Tokenize Technology (M) Sdn Bhd.

SC mengatakan: “DAX adalah platform elektronik yang memudahkan perdagangan aset digital. Platform DAX membolehkan pelabur memperdagangkan aset digital yang dibenarkan seperti Bitcoin, Ether, Ripple, Litecoin dan Bitcoin Cash.”

“Untuk menerapkan kerangka peraturan pada aset digital, SC dan Bank Negara Malaysia mengadakan pengaturan koordinasi untuk memastikan kepatuhan terhadap undang-undang dan peraturan di bawah bidang kedua-dua pengawal selia,” kata SC.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img