spot_img
spot_img

Kualiti hidup digital di Malaysia meningkat

spot_img

KUALA LUMPUR (8 Okt): Malaysia telah meningkat 10 tempat dalam kedudukan kualiti hidup digital (DQL) di peringkat global, menjadi kedudukan ke 31 di antara 110 negara yang dibanci.

Penyelidikan global yang merangkumi 90% populasi global yang dikeluarkan pada hari Jumaat lepas menunjukkan bahawa Malaysia tidak mempunyai kemampuan untuk memiliki Internet – sekitar 60% lebih buruk daripada purata global dan berada di kedudukan ke-69 di seluruh dunia.

Dalam tinjauan yang dikeluarkan oleh penyedia perkhidmatan rangkaian persendirian maya yang berpangkalan di Kepulauan Virgin Britain, Surfshark, tinjauan itu mengatakan; e-keselamatan Malaysia (ke-21) dan e-kerajaan (ke-24) adalah antara 30 teratas di dunia, tetapi negara ini menunjukkan hasil yang relatif lebih rendah dalam e-infrastruktur (ke-31), kemampuan Internet (ke-69) dan kualiti Internet (ke-47).

- Advertisement -

Surfshark mengatakan bahawa secara keseluruhan, Malaysia sama atau sedikit lebih baik daripada rata-rata kedudukan global di semua carta DQL, kecuali kemampuan Internet.

Juga dikatakan rakyat di Malaysia perlu bekerja hampir lima jam untuk mendapatkan pakej Internet jalur lebar termurah dan satu minit 48 saat untuk internet mudah alih 1GB termurah.

Walaupun begitu, Malaysia mempunyai kemampuan Internet yang lebih baik daripada negara jiran Indonesia dan Filipina.

- Advertisement -

Kajian ini juga menunjukkan ruang untuk peningkatan kualiti Internet Malaysia – mirip dengan rata-rata negara lain tetapi hampir tidak mencapai tangga 50 teratas dan diungguli oleh New Zealand dan Filipina.

Malaysia berada di kedudukan ke-74 global dalam indeks kelajuan mudah alih (24.8Mbps) dan ke-34 dalam penyambungan jalur lebar (90.86Mbps).

Walaupun kelajuan internet jalur lebar yang baik, pertumbuhannya dari tahun ke tahun agak rendah, berada di kedudukan ke-87.

Ketua Pegawai Eksekutif Surfshark, Vytautas Kaziukonis berkata, peluang digital terbukti lebih penting daripada sebelumnya semasa krisis Covid-19, menekankan pentingnya bagi setiap negara untuk memastikan keupayaan operasi sepenuhnya untuk ekonomi mereka,

“Indeks ini menetapkan asas untuk perbincangan yang bermakna tentang bagaimana kemajuan digital mempengaruhi kemakmuran negara dan di mana penambahbaikan dapat dilakukan,” kata Kaziukonis.

Secara keseluruhan negara-negara dunia, AS menonjol sebagai negara dengan kualiti hidup digital tertinggi di benua Amerika, sementara Korea Selatan mengambil kedudukan teratas di Asia.

Di antara negara-negara Afrika, Afrika Selatan menikmati kualiti kehidupan digital tertinggi, sementara Australia teratas di Oceania, mengatasi New Zealand di pelbagai bidang digital.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img