spot_img
spot_img

Kekayaan turun $7 bilion dalam beberapa jam sahaja

spot_img

Kekayaan peribadi Mark Zuckerberg telah jatuh lebih dari $ 6 bilion dalam beberapa jam sahaja, menyebabkan kedudukannya dalam senarai orang terkaya di dunia menurun, setelah masalah teknikal offline produk mereka semalam seperti facebook, instagram dan whatsapp.

Jual beli saham saham media sosial merosot 4,9% pada hari Isnin semalam, menambah penurunan sekitar 15% sejak pertengahan September.

Penurunan saham pada hari Isnin menjadikan nilai Zuckerberg turun menjadi $ 121.6 bilion, menurunkannya di bawah Bill Gates, nombor ke 5 di Bloomberg Billionaires Index.

- Advertisement -

Setakat ini, lima orang yang terkaya di dunia bernilai $ 795 bilion jika digabungkan.

Pada 13 September lalu, Wall Street Journal mula menerbitkan dakwaan masalah teknikal cache dokumen dalaman, yang mendedahkan bahawa Facebook mengetahui tentang pelbagai masalah ini dalam produknya – seperti bahayanya Instagram terhadap kesihatan mental gadis remaja dan maklumat yang salah mengenai rusuhan di pusat pentadbiran Amerika Syarikat, Capitol pada 6 Januari yang lalu. Dakwaan itu juga menyatakan facebook tidak mengambil serius akan permasalahan tersebut. Laporan tersebut juga telah menarik perhatian pegawai kerajaan.

Sebagai maklum balas, Facebook menekankan bahawa cabaran yang dihadapi oleh produknya, termasuk polarisasi politik, adalah kompleks dan tidak hanya disebabkan oleh teknologi sahaja.

- Advertisement -

“Saya rasa ini memberi alasan yang mudah kepada orang ramai untuk menyalahkan teknologi atau teknikal untuk isu polarisasi politik di Amerika Syarikat,” kata Nick Clegg, naib presiden urusan global Facebook, kepada CNN.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img