spot_img
spot_img

TERAJU kaji penglibatan bumiputera dalam industri lojistik

spot_img

KUALA LUMPUR (28 Sept): Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata Unit Pemandu Agenda Bumiputera (TERAJU) sedang mengkaji syarat penyertaan Bumiputera untuk syarikat penghantaran barang (lojistik).

Semasa soal jawab menteri di Parlimen, anggota Parlimen Seremban Anthony Loke bertanya kepada menteri kewangan sama ada kerajaan bersedia mengkaji semula dasar penyertaan bumiputera 51% untuk syarikat penghantaran barang kerana mereka sukar untuk memenuhi keperluan ekuiti yang ada.

Tengku Zafrul berkata masih belum ada penyelesaian jangka panjang untuk masalah itu, walaupun Kementerian Kewangan (MoF) telah dua kali menyetujui permintaan Persekutuan Pengirim Barang Malaysia (FMFF) untuk pengecualian dari syarat – sehingga Disember 2021 dan seterusnya sehingga Disember 2022.

- Advertisement -

“Baru-baru ini, MoF memperpanjangkan lagi masa pengecualian untuk kali kedua hingga Disember 2022, sehingga TERAJU dapat mempelajari dan mengkaji syarat penyertaan Bumiputera dalam industri logistik secara terperinci.

“Hasil kajian akan diajukan kepada Kabinet untuk memetakan arah penyertaan bumiputera dalam sektor logistik, serta memastikan industri ini terus berkembang,” kata menteri itu.

Sementara itu, Loke mengatakan dia berharap agar kerajaan mengkaji semula syarat-syarat tersebut, sambil menambahkan bahawa syarat itu tidak adil kerana ia tidak dikenakan untuk syarikat pengiriman barang yang 100% milik asing.

- Advertisement -

Beliau juga menyatakan “rahsia terbuka” bahawa banyak syarikat yang ditubuhkan selepas tahun 1990, yang 51% dimiliki oleh Bumiputera di atas kertas, sebenarnya adalah “syarikat Ali Baba dimiliki oleh bukan Bumiputera”.
‘Pandangan semua pihak yang berkepentingan harus dipertimbangkan’

“Setiap keputusan oleh MoF mengenai hal ini harus mempertimbangkan pandangan semua pihak yang berkepentingan. Masalahnya perlu dikaji secara terperinci, ”kata Tengku Zafrul.

“Seperti disebutkan oleh perdana menteri semasa pembentangan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) pada hari Isnin, pegangan ekuiti korporat Bumiputera hanya mencapai 17.2% walaupun sudah 30 tahun sejak Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan.

“Oleh itu, cadangan untuk memperkenalkan kerangka jaring keselamatan ekuiti dan penubuhan bahagian kemakmuran Bumiputera untuk menyelaraskan semua inisiatif yang berkaitan dengan perkara ini sangat dialu-alukan,” tambahnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img