spot_img
spot_img

Tanah kerabat diraja Johor di Singapura mungkin akan dibangunkan

spot_img

(28 Sept): Sebidang tanah kosong di tengah-tengah kota Singapura, yang mengilhamkan filem popular ‘Crazy Rich Asians‘, mungkin akan diubah menjadi projek kediaman mewah bernilai jutaan dolar, menurut sumber yang mengetahui rancangan itu.

Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim – yang merupakan pemilik tanah itu – sedang berbincang dengan pihak berkuasa tempatan untuk mendapatkan kebenaran bagi membangunkan sekumpulan rumah mewah di kawasan hutan bersebelahan dengan Botanic Gardens, sebuah Unesco Tapak Warisan Dunia, kata sumber tersebut, meminta untuk tidak dikenali kerana perbincangan itu dirahsiakan.

Dengan ukuran 30 kali lebih besar dari White House (rumah rasmi Presiden Amerika Syarikat), projek itu akan menjadi salah satu pembangunan swasta termahal di negara kota ini sejak beberapa dekad lalu, dan mungkin memerlukan kos sebanyak $ 4,5 bilion untuk dibangunkan, menurut anggaran Savills Plc.

- Advertisement -

Sekiranya dibina, kediaman mewah ini hanya terletak dekat pusat membeli-belah Orchard Road yang terkenal – kemungkinan akan menarik minat golongan kaya raya di rantau ini.

Pasaran kediaman Singapura sememangnya meningkat mencatatkan penjualan rumah sebanyak $ 32.9 bilion pada separuh pertama, penjualan terbesar lebih dari satu dekad, dan dua kali ganda tahap yang dicatatkan lebih dari bandaraya Manhattan New York dalam tempoh yang sama.

Kawasan yang belum dibangunkan pada ketika ini dizonkan untuk “zon ruang hijau khas”, yang bermaksud pembangunan untuk tujuan lain, seperti kediaman atau komersial, adalah terhad.

- Advertisement -

Perbincangan mengenai potensi pembangunan telah berlangsung sejak tahun lalu, tetapi belum ada kata putus, kata sumber tersebut. Setelah kedua-dua pihak menandatangani perjanjian, kawasan tersebut perlu dikategorikan semula sebelum pembangunan dimulakan.

Seorang wakil untuk Peter Lim, yang membantu Tunku Mahkota Johor mengenai urusan tanah, enggan memberikan komen. Penguatkuasa Pembangunan Semula Bandar Singapura, yang mengawal perancangan tanah negara itu, mengatakan pihaknya “tidak dapat membincangkan atau memberikan rancangan oleh pemilik hartanah swasta.”

Tapak seluas 210,875 meter persegi (2,3 juta kaki persegi) milik Sultan Johor dahulunya lebih besar, tetapi secara beransur-ansur berkurang apabila kerajaan Singapura memperoleh tanah untuk memperluas Taman Botani. Pada tahun 1990, negara itu membeli sebahagian tanah dengan harga $ 25 juta dan mendapat potongan seluas 98,000 meter persegi pada tahun 2009 dengan jumlah yang tidak didedahkan.

Tanah kerajaan Johor terletak di bekas Taman Tyersall. Di dalamnya, ada kayu yang terbakar dan reput, terdapat juga runtuhan Istana Woodneuk, istana yang dibina oleh nenek moyang mereka pada akhir abad ke-19.

Kevin Kwan, pengarang ‘Crazy Rich Asians’, buku dan blockbuster Hollywood mengenai orang Asia yang sangat kaya, menjadikan rumah itu sebagai inspirasi.

Plot itu bernilai antara $ 2,66 bilion dan $ 4,5 bilion – berdasarkan anggaran semasa ukuran tanah dan parameter perancangan – termasuk caj pembangunan, menurut Alan Cheong, pengarah eksekutif penyelidikan di Savills di Singapura.

Tidak termasuk caj yang dibayar oleh pemilik kepada kerajaan, nilai bersih tanah tersebut sekurang-kurangnya $ 600 juta, kata Cheong.

Pemilikan tanah adalah hak istimewa di Singapura dengan kerajaan memiliki sekitar 90% negara tersebut. Terdapat hanya kira-kira 2,500 banglo kelas baik – istilah tempatan untuk rumah besar – biasanya terletak di daerah utama. Sebilangan banglo yang berdekatan dengan plot Tunku Mahkota Johor bernilai $ 20 juta hingga $ 30 juta.

Johor dan Singapura berhubung dengan jalan tambak sejauh satu batu. Johor adalah negeri yang paling selatan di Malaysia, mempunyai hubungan erat dengan negara pulau itu dari segi ekonomi dan sejarah.

Malaysia mempunyai raja berperlembagaan, di mana Agong bergilir antara Sultan sembilan negeri setiap lima tahun. Johor diperintah oleh ayah Tunku Mahkota Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img