spot_img
spot_img

Geely buat telefon pintar pula

spot_img

SHANGHAI (28 Sept): Pengeluar kenderaan dari China, Zhejiang Geely Holding mengatakan bahawa pengasasnya, Eric Li, telah melancarkan syarikat baru untuk membuat telefon pintar, sekaligus masuk ke sektor telefon bimbit yang sangat kompetitif kerana kereta semakin menjadi peranti penting yang berhubung dengan kenderaan.

Langkah ini merupakan penerokaan perniagaan yang lebih besar bagi Geely, yang juga merupakan pemilik Volvo, yang amat jarang apabila syarikat kenderaan beralih ke pembuatan telefon pintar.

Syarikat baru, Hubei Xingji Shidai Technology Co Ltd, telah menandatangani perjanjian untuk menubuhkan ibu pejabat di pusat bandar Wuhan, di mana ia akan mengembangkan peranti pintar termasuk telefon pintar, menurut Geely.

- Advertisement -

Rekod menunjukkan bahawa Eric Li, juga dikenali sebagai Li Shufu, memiliki 55% syarikat itu.

Xingji Shidai akan bertujuan untuk menempatkan dirinya di segmen premium pasaran telefon pintar global, menurut kenyataan akhbar Geely.

“Terdapat hubungan erat dalam teknologi di kokpit kenderaan pintar dan teknologi telefon pintar,” kata Li dalam kenyataan itu. “Trend utama di masa depan adalah membuat ekosistem pengguna melintasi sempadan dan memberi pengguna pengalaman berbilang skrin yang lebih mudah, lebih pintar, dan disambungkan dengan lancar.”

- Advertisement -

Walaupun Li telah membuat pertaruhan futuristik dalam usaha seperti kereta terbang dan teksi helikopter, kemasukan ke sektor telefon pintar menjadikan Geely sangat kompetitif dan bersaing dengan Apple, Xiaomi China, dan yang lain.

Permintaan pasaran telefon bimbit China tahun lalu mencecah 330 juta unit, penurunan tahunan 11%. Di peringkat global, pengguna mengambil masa lebih lama untuk menaik taraf ke model yang lebih baru kerana peningkatan prestasi dan ciri-ciri tambahan.

Yale Zhang, ketua AutoForesight perundingan yang berpusat di Shanghai, mengatakan bahawa penubuhan itu mengejutkan dan Geely akan menjadi pembuat kereta pertama di China atau boleh dikatakan global, memasuki pasaran telefon pintar.

“Logik yang mungkin … boleh menjadi sinergi antara ekosistem telefon dan sistem kereta di masa depan,” kata Zhang.

Will Wong, yang mengkaji pasaran telefon pintar China di firma penyelidikan IDC, mengatakan pengiktirafan jenama Geely di China dapat memberikannya kekuatan di pasaran premium.

“Walaupun begitu, fokus perniagaan telefon bimbit Geely lebih cenderung kepada memperkuatkan cita-citanya untuk pembangunan kenderaan pintar, di mana semua pembuat kereta mencari perbezaan utama untuk berjaya,” kata Wong.

Pada bulan Mac lalu, pengasas Xiaomi Lei Jun mengatakan bahawa syarikat itu akan memasuki pasaran kenderaan elektrik secara rasmi dan melabur AS $ 10 bilion dalam tempoh 10 tahun akan datang. Huawei dan Foxconn juga memasuki sektor ini melalui perkongsian, sementara Apple dilaporkan telah melakukan penyelidikan dan pengembangan untuk sebuah kereta pintar sendiri.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img