spot_img
spot_img

Singapura guna feri elektrik , ganti feri diesel

spot_img

SINGAPURA – Singapura akan memiliki armada feri elektrik yang pertama pada tahun 2023, yang dikendalikan oleh Shell untuk beroperasi di antara kota negara itu dan Pulau Bukom.

Syarikat gergasi minyak itu telah memberikan kontrak kepada pengusaha kapal buatan Penguin International untuk merancang, membina dan mengendalikan sekurang-kurangnya tiga feri elektrik sepenuhnya, katanya dalam akhbar www.straitstimes.com .

Feri yang mempunyai kapasiti 200 tempat duduk, dikuasai oleh bateri ini dijangka beroperasi pada pertengahan tahun 2023. Mereka akan mengangkut pekerja dari Shell Energy and Chemicals Park di Pulau Bukom pergi dan balik, menggantikan feri berkuasa diesel yang sedang digunakan.

- Advertisement -

Shell tidak mengumumkan berapa kos projek itu, tetapi artikel berita dari Nikkei mengenai projek yang sama di Thailand ukuran feri yang serupa menyebutkan harga hampir S $ 2 juta bagi satu kapal – lebih kurang dua pertiga lebih mahal daripada feri berkuasa diesel.

Feri Shell itu dikuasakan oleh sistem bateri ion lithium dengan kapasiti 1.2MWh. Ia dapat mencapai kelajuan lebih dari 20 knot (37kmh) dengan sifar perlepasan karbon ke alam sekitar dan hampir tiada sebarang bunyi yang dapat didengar.

Ketika berlabuh di Shell Bukom, feri akan dicas dengan pantas pada waktu puncak, dan pengecasan secara perlahan pada waktu tutup operasi atau sebelah semalam.

- Advertisement -

Nick Potter, pengurus besar Shell Shipping and Maritime, Asia Pasifik & Timur Tengah, mengatakan: “Masa depan perkapalan dari sektor ini menggunakan bahan bakar yang lain, dan elektrik adalah penyelesaiannya untuk menghubungkan pelayaran yang pendek.

“Beralih ke pelepasan sifar karbon, feri elektrik sepenuhnya adalah sebahagian daripada cita-cita Shell untuk membantu mempercepat kemajuan menuju perlepasan karbon sifar dan bersih alam di sektor perkapalan.”

Pengarah Urusan Penguin International, James Tham berkata, syarikat itu bekerjasama dengan syarikat kejuruteraan laut Australia, Incat Crowther dan perunding sistem tenaga berpangkalan di Singapura, Razor Blunt Labs untuk membina kapal tersebut.

Feri Shell akan menempuh perjalanan sejauh 5.5km, membawa sekitar 3000 penumpang sehari.

Awal tahun ini, feri elektrik terbesar di dunia dilancarkan di Norway. Menurut buletin elektrik dalam talian Electrive.com, kapal seluas 139.2m mempunyai ruang untuk 600 penumpang dan 200 kereta. Di Thailand, perkhidmatan feri elektrik, yang menggunakan Sungai Chao Phraya di Bangkok, dilancarkan pada bulan Disember tahun lalu.

Di Singapura, kapal pelayaran sungai berkuasa elektrik telah mula digunakan sejak 2007 – 10 tahun sebelum kereta elektrik mula dilancarkan.

Pada bulan April (2021), Shell mengatakan akan menguji kapal sel bahan bakar hidrogen di negara itu. Ini adalah kapal yang digerakkan oleh elektrik yang dihasilkan melalui proses kimia menggunakan hidrogen dan oksigen yang tersimpan di atmosfera.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img