spot_img
spot_img

Sesiapa pun boleh beli Ronaldo

LONDON : Anda percaya bahawa mungkin masa hadapan tidak ramai lagi bermain bola atau menguruskan pasukan bolasepak ? Ia telah terjadi sekarang.

Permainan bola sepak virtual berasaskan Blockchain, Sorare telah mengumpulkan dana sebanyak $ 680 juta dalam pusingan pendanaan yang diketuai oleh SoftBank, dan bekas pemain antarabangsa seperti Rio-Ferdinand dan Gerard Pique dari Sepanyol juga melabur, kata syarikat itu pada hari Selasa lepas.

Sorare yang berpusat di Paris mengatakan bahawa pelaburan itu bernilai $ 4.3 bilion.

- Advertisement -

Ditubuhkan pada tahun 2018, Sorare adalah permainan dalam talian di mana pemain membeli kad berlesen rasmi yang mewakili pemain bola sepak tertentu dan membina pasukan yang bermain antara satu sama lain, dengan hasilnya berdasarkan prestasi pemain dalam permainan kehidupan nyata.

Kad-kad tersebut diperdagangkan dalam bentuk token tidak fungible (NFT) non-fungible token, sejenis aset crypto yang mencatatkan status pemilikan barang digital pada blockchain.

Pasaran untuk NFT telah menyaksikan pertumbuhan yang melonjak pada tahun 2021, menjadi jenis token yang paling popular dan ia berkait dengan sukan.

- Advertisement -

“Kami fikir NFT mewakili paradigma baru dalam koleksi, kegunaan, dan keterlibatan dengan aset,” kata Michel Combes, presiden SoftBank Group International.

“Evolusi ini dari aset fizikal ke aset digital sangat kuat, dan mencipta banyak model perniagaan berpotensi menarik.”

Sorare adalah platform NFT berasaskan sukan terbesar berdasarkan jumlah penjualan, menurut NonFungible.com, laman web yang mengesan data pasaran NFT. Ia merancang untuk membuka pejabat di Amerika Syarikat dan memperluas sukan lain selain bola sepak.

“Kami melihat potensi besar yang dibawa oleh blockchain dan NFT untuk membuka jalan baru bagi kelab bola sepak, pemain bola sepak, dan peminat mereka untuk menjadikan hubungan yang lebih erat antara satu sama lain,” kata Nicolas Julia, CEO dan pengasas bersama Sorare.

“Kami percaya ini adalah peluang besar untuk mencipta gergasi hiburan sukan seterusnya.”

Sejak Januari 2021, terdapat penjualan $ 150 juta di Sorare, yang menerima pembayaran melalui kad kredit dan cryptocurrency. Kad unik paling mahal adalah Cristiano Ronaldo, yang dibeli dengan harga 245,072 euro ($ 287,420.44) pada 13 Mac.

Pusingan pengumpulan dana ini adalah kali pertama dan SoftBank terus melabur di Sorare, melalui SoftBank Vision Fund 2.

Dana SoftBank’s Latin America juga menyumbang, yang dikatakan oleh Combes kerana SoftBank dapat menggunakan hubungannya dengan liga bola sepak A.S. dan Amerika Latin dan pelaburannya di penyiar Televisa-Univision, untuk meningkatkan pangkalan pengguna Sorare di sana.

Ini bukan penyertaan pertama SoftBank ke NFT: ia juga memimpin pelaburan di pasaran NFT OpenSea pada bulan Julai lalu dan melabur di platform pembiayaan berpusat Juggernaut pada bulan Mac lepas.

Pelabur lain yang terlibat dalam Sorare termasuk: firma modal teroka Accel dan Bessemer Ventures serta pemain bola sepak Pique, Ferdinand, Antoine Griezmann dari Perancis dan Cesar Azpilicueta dari Sepanyol.

comments

Terkini

spot_img
spot_img