spot_img
spot_img

Rentas negeri boleh dengan syarat ..

spot_img

KUALA LUMPUR, 22 Sept – Kerajaan memutuskan bahawa rentas negeri dan kegiatan yang berkaitan dengan pelancongan akan diizinkan jika 90 peratus orang dewasa di Malaysia diberi vaksin Covid-19, kata perdana menteri hari ini.

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, yang mempengerusikan jawatankuasa khas menguruskan wabak Covid-19, mengatakan ini adalah antara enam keputusan yang dibuat hari ini.

“Membolehkan pembukaan pusat-pusat pelancongan, pulau-pulau atau daerah-daerah pelancongan bersama-sama dengan kegiatan rentas negeri diizinkan, dengan syarat bahwa 90 % kadar vaksinasi orang dewasa dapat dicapai, berdasarkan data dan analisis yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan,” katanya dalam sebuah kenyataan hari ini.

- Advertisement -

Beliau juga mengumumkan bahawa jawatankuasa khas telah memutuskan bahawa pusat pelancongan, premis pelancongan atau produk pelancongan seperti zoo, kebun, akuarium, snorkeling, scuba diving, pelancongan pancing dan taman hutan (taman rimba) akan dibenarkan beroperasi dalam semua fasa Pelan Pemulihan Nasional (NRP) mulai 1 Oktober 2021 dan seterusnya, dengan syarat semua pengendali dan pelawat diberi vaksin Covid-19 sepenuhnya.

Beliau juga mengatakan bahawa jawatankuasa khas hari ini memutuskan untuk membenarkan perniagaan spa, pusat kesihatan dan urutan kesihatan mulai 1 Oktober dan seterusnya, tetapi juga dengan syarat kedua-dua pengendali dan pelawat telah diberi vaksin sepenuhnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img