spot_img
spot_img

Pelaburan hijau akan melonjak selepas ini

spot_img

ZURICH, 20 Sept – Bank for Internation Settlements (BIS), yang dianggap sebagai ‘pusat’ kepada semua bank pusat, mengeluarkan kenyataan hari ini mengenai kemungkinan berlaku gelembung baru di sekitar ledakan untuk pelaburan hijau.

Dalam tinjauan mereka, BIS mengatakan pasaran kewangan telah menghantar “isyarat campuran” dalam beberapa bulan terakhir, yang mencerminkan “kegelisahan pelabur” mengenai prospek ekonomi masa depan.

Institusi tersebut memfokuskan pada pelaburan hijau dan stok teknologi di mana permintaannya juga sangat tinggi.

- Advertisement -

“Permintaan untuk produk pelaburan yang diklasifikasikan sebagai pelaburan yang memberikan manfaat kepada persekitaran, sosial dan tadbir urus (ESG) akan meningkat,” kata BIS.

Ia mengatakan pertumbuhan pasaran ESG secara keseluruhan bergantung kepada tumpuan pelabur terhadap pertimbangan persekitaran, terutamanya di pasaran pendapatan tetap.

“Mungkinkah pembangunan yang disambut secara dasar – membantu membiayai peralihan ke dunia rendah karbon – menghasilkan ketidakseimbangan kewangan yang ketara?” BIS bertanya.

- Advertisement -

Berdasarkan sejarah, pelaburan yang menyertai perubahan ekonomi dan sosial yang besar cenderung mengalami pembetulan harga yang besar setelah ledakan pelaburan awal, kata BIS bagi sejarah sebelum ini.

BIS memetik contoh lonjakan pelaburan saham kereta api pada pertengahan tahun 1800-an dan stok internet semasa ledakan “dot-com” pada pertukaran tahun 2000-an.

Terdapat tanda-tanda bahawa penilaian aset ESG mungkin meningkat, kata BIS.

Walau bagaimanapun, mengukur perkembangan aset ini tetap menjadi tugas yang kompleks memandangkan ketidakpastian kriteria yang digunakan untuk menentukannya.

Beberapa anggaran menunjukkan bahawa aset ESG meningkat hampir satu pertiga antara 2016 dan 2020 menjadi AS $ 35 trilion (RM146 trilion), atau tidak kurang dari 36 peratus daripada jumlah aset yang diuruskan secara profesional.

Aset yang dikendalikan oleh dana ini telah meningkat sejak lima tahun kebelakangan ini, lebih dari sepuluh kali ganda, dan kini berjumlah sekitar AS $ 2 trilion.

Dengan size ini, aset tersebut mewakili sekitar tiga peratus pelaburan dana bersama dan ekuiti ETF dan satu peratus daripada pelaburan bon mereka.

BIS mengatakan perkembangan di pasaran ESG harus dipantau dengan teliti.

Ditubuhkan di Basel pada tahun 1930, BIS dimiliki oleh 62 bank pusat, yang mewakili negara-negara yang menyumbang sekitar 95 persen produk domestik kasar global (PDB).

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img