spot_img
spot_img

Dijangka tiada kenaikan cukai Belanjawan 2022

spot_img

PETALING JAYA: Jangkaan belanjawan 2022 akan diperluas untuk menyokong pemulihan ekonomi dan menangani kesan sosioekonomi wabak Covid-19 dengan nisbah anggaran hingga defisit 6.3%, yang diterjemahkan menjadi nilai perbelanjaan defisit RM103.9 bilion; dan dijangka tiada kenaikan cukai, pengenaan (windfall tax), cukai barang dan perkhidmatan (GST), dan cukai baru, menurut Maybank Investment Bank (Maybank IB) Research.

Menurut sumber, belanjawan akan menyokong pemulihan permintaan domestik melalui perbelanjaan pembangunan kasar (GDE) yang lebih tinggi sebanyak RM62.5 bilion, menjurus ke arah positif bagi segmen pembinaan dan infrastruktur kerana hanya 77% atau RM53 bilion pada Belanjawan 2021 (berbanding di lebih 90% kebiasaanya) akibat pergerakkan kawalan dan penutupan sektor ekonomi akibat Covid19.

“Kami juga mengharapkan Belanjawan 2022 positif bagi sektor hartanah, kenderaan dan pelancongan dengan perluasan insentif fiskal dan pengecualian cukai untuk pembelian hartanah dan kereta penumpang serta perbelanjaan pelancongan domestik,” kata Maybank IB dalam catatan penyelidikannya hari ini.

- Advertisement -

Selanjutnya, Belanjawan 2022 akan merangkumi peruntukan tambahan RM45 bilion untuk Dana Covid-19 (2020-2021: RM65 bilion) untuk menangani kesan sosio-ekonomi wabak tersebut dan membina daya tahan apabila keadaan menjadi endemik.

Ia percaya bahawa ini akan diterjemahkan menjadi penerusan langkah-langkah seperti pemberian wang tunai dan bantuan kewangan; subsidi upah; geran dan skim pembiayaan untuk Perushaan Mikro, Kecil & Sederhana; program latihan, kemahiran dan peningkatan kemahiran; pengekalan pekerjaan dan insentif pengambilan pekerja.

Menurut Maybank IB lagi, wabak Covid19 memerlukan negara untuk melakukan reformasi dan penyusunan semula, bagi memacu pelaburan langsung domestik dalam kapasiti pengeluaran tempatan dan kemampuan penawaran untuk ketahanan ekonomi dan sekuriti, serta mempercepatkan penstrukturan ekonomi bagi meningkatkan produktiviti dan daya saing melalui penggunaan teknologi, automasi, digitalisasi, inovasi dan kreativiti, yang akan disokong oleh GDE yang lebih tinggi yang merangkumi capex infrastruktur digital.

- Advertisement -

Ia juga mengharapkan Belanjawan 2022 menampilkan kesinambungan fokus pada modal insan yang inklusif, pembangunan sosial dan wilayah, serta melabur dan mengembangkan ekonomi hijau melalui pengelolaan persekitaran, sumber daya alam dan perubahan iklim seperti tenaga yang boleh diperbaharui (green energy).

Walau bagaimanapun, sumber penyelidikan itu tidak mengharapkan kerajaan membuat sebarang kenaikan cukai, cukai windfall, pengembalian kepada GST dan cukai baru seperti cukai keuntungan modal dan cukai karbon.

“Sudah terlambat untuk mengenakan cukai windfall (cukai yang dikenakan oleh kerajaan terhadap industri tertentu apabila keadaan ekonomi membenarkan industri tersebut mengalami keuntungan melebihi purata) kepada pengeluar sarung tangan kerana pusingan keuntungan tinggi telah habis. Mungkin dana sumbangan sukarela boleh diminta atau diberi oleh industri untuk Dana Covid-19 negara. Bagi bank, moratorium pinjaman tanpa faedah adalah pertukaran daripada cukai yang berterusan, ”katanya.

Maybank IB menunjukkan bahawa kenyataan pra-belanjawan yang menyusun strategi pendapatan untuk tahun 2022 akan menumpukan pada menguruskan kebocoran pendapatan, memperkuat pematuhan cukai dan mengkaji insentif cukai ke atas pelaburan.

Selanjutnya, ia menyatakan langkah kerajaan untuk menaikkan siling hutang domestik menjadi 65% dari 60% berdasarkan KDNK menunjukkan pembiayaan anggaran melalui hutang dan bukannya langkah-langkah cukai utama untuk meningkatkan pendapatan.

“Naratif jangka panjang dan ketelusan fiskal adalah kunci untuk mengatasi kebimbangan mengenai penilaian kredit negara iaitu Unjuran Fiskal Jangka Sederhana (unjuran fiskal tiga tahun) dan Akta Tanggungjawab Fiskal yang akan digariskan bersama dengan pembentangan Belanjawan 2022.

“Penjelasan mengenai langkah-langkah cukai untuk meningkatkan pendapatan dan menghasilkan sumber pendapatan baru akan dikeluarkan tahun depan dengan pengunguman Strategi Pendapatan Jangka Sederhana,” kata Maybank IB.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img