spot_img
spot_img

Sabah & Sarawak antara keutamaan digital negara

spot_img

KOTA KINABALU : Kerajaan memperuntukkan RM7.7 bilion melalui Rancangan Rangkaian Digital Nasional (JENDELA) untuk melengkapkan negeri Sabah dan Sarawak untuk beralih ke teknologi 5G, kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Katanya, peruntukan dalam tempoh lima tahun akan menyaksikan RM3.61 bilion disalurkan ke Sabah dan RM4.09 bilion ke Sarawak.

Katanya, JENDELA menjanjikan liputan dan kemudahan Internet yang lebih baik dan lebih luas, untuk kepentingan bersama, terutama di dua negeri tersebut.

- Advertisement -

“Kerajaan memahami keperluan Keluarga Malaysia kerana pentingnya memiliki akses Internet berkelajuan tinggi. Untuk mencapai tujuan ini, JENDELA 2021-2025 akan diperluaskan lagi,” katanya semasa sambutan Hari Malaysia 2021.

Ismail Sabri berkata kemudahan Internet akan memberi manfaat kepada 3.8 juta orang di Sabah dan 2.8 juta orang di Sarawak.

“Mudah-mudahan selepas ini, kita tidak akan lagi mendengar tentang rakyat di dalam Keluarga Malaysia yang harus memanjat pokok atau bumbung untuk mendapatkan akses Internet pada masa akan datang.

- Advertisement -

“Saya memberi jaminan ini, bahawa kerajaan tetap komited untuk meningkatkan perkhidmatan jalur lebar di kedua-dua negeri ini. Tidak ada yang akan ketinggalan, setiap orang akan mempunyai akses ke dunia digital, dan semua orang mesti dihubungkan,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img