spot_img
spot_img

Hartanah mewah Singapura terus menggamit golongan ultra-rich

spot_img

Singapura mungkin telah melonjak menjadi negara maju, termasuk Hong Kong, menjadi salah satu destinasi pelaburan paling popular untuk golongan kaya dan terkenal.

Singapura telah melalui usaha untuk membina infrastruktur ekonomi dan menjadi pusat kewangan serantau. Ini telah meningkatkan profil global dan daya tarikan kepada para pelabur yang kaya.

Mengapa Singapura menajdi tarikan golongan kaya?

- Advertisement -

Persoalan ini menarik. Mengapa golongan kaya membeli rumah mewah di Singapura walaupun terdapat ketidaktentuan ekonomi?

Singapura mengalami pertumbuhan pesat di dalam penjualan hartanah mewah walaupun semasa wabak Covid19 melanda.

Jualan rumah mewah telah meningkat ke tahap baru sejak dari 10 tahun yang lalu.

- Advertisement -

Menurut data Urban Redevelopment Authority (URA), penjualan rumah persendirian di pusat bandar(CCR) melonjak hampir 25 peratus pada suku kedua tahun ini kepada 1,930 unit, peningkatan tertinggi sejak suku terakhir pada 2010 apabila 2,014 unit diniagakan.

Pada separuh pertama tahun ini, hampir 3,500 rumah mewah terjual, melebihi jualan tahunan dari 2018 hingga ke tahun lalu.

Segmen perumahan atas tanah juga mengalami kenaikan permintaan, dengan lebih dari 2.100 hartanah bertukar milik di negara pulau itu dalam tujuh bulan pertama tahun ini, hampir tiga kali ganda daripada 780 transaksi setahun yang lalu.

Dalam segmen kondominum pula, kira-kira 70 unit yang terjual adalah kediaman super mewah yang melebihi $ 10 juta – salah satunya adalah kondominium mewah seluas 611 meter persegi di Les Maisons Nassim yang dijual dengan harga $ 39 juta pada bulan Mei lalu.

(Di dalam Les Maisons Nassim kondominium – dari laman web mereka)

Berdasarkan keluasan kaki persegi (psf), transaksi paling mahal adalah unit kondominium penjualan semula yang seluas 282 meter persegi di Eden Draycott Park, yang bertukar milik dengan harga $ 6,024 psf pada bulan Mac lalu.

Antara kondominium mewah terlaris di Singapura ialah Midtown Modern, Irwell Hill Residences, Leedon Green, Fourth Avenue Residences, Hyll on Holland, The Avenir, Royalgreen, Kopar At Newton dan The M.

Siapa yang membeli hartanah mewah ini?

Lebih ramai jutawan dan selebriti antarabangsa berpusu-pusu untuk membeli rumah mewah di Singapura, termasuk James Dyson, pengasas syarikat Dyson; Eduardo Saverin, pengasas bersama Facebook; Zhang Yong, pengasas rangkaian restoran hotpot Haidilao, dan bintang Asia seperti Jackie Chan dan Jet Li.

Terdapat banyak pembeli baru di pasaran mewah, dengan usahawan dan individu yang baru bekerja di industri yang baru muncul serta melonjak naik seperti bioperubatan dan fintech yang telah mengumpulkan banyak kekayaan.

Pembeli domestik kekal menjadi kekuatan yang dominan di pasaran mewah negara itu kerana bahagian pasaran mereka berkembang lebih cepat berbanding pembeli warga asing. Inilah kekuatan Singapura di mana kuasa beli ada bersama pada rakyatnya. Bukan semata-mata bergantung kepada pembeli asing.

Data dari URA menunjukkan bahawa 75.7 peratus atau 2.315 unit kondominium mewah pada separuh pertama tahun ini dibeli oleh rakyat Singapura, meningkat kepada 71.2 peratus (961 unit) pada separuh pertama tahun lalu.

Dari jumlah keseluruhan, pembelian unit kondominium mewah oleh warga asing juga meningkat dari 162 unit menjadi 254 unit dalam tempoh yang sama, menunjukkan bahawa pembeli asing secara beransur-ansur kembali membeli hartanah di negara itu walaupun terdapat penutupan global dan duti setem yang lebih tinggi yang dikenakan kerajaan pada tahun 2018.

Penduduk berstatus jutawan telah meningkat secara pesat di Singapura menjadi sekitar 270,000 orang tahun ini.

Singapura menduduki tempat ke-11 secara global dari segi kepadatan jutawan, dengan lebih daripada 1.300 orang bernilai tinggi-bersih dengan kekayaan melebihi AS $ 50 juta (S $ 67.4 juta).

Pendapatan yang meningkat dikalangan penduduk tempatan telah meningkatkan impian mereka untuk memiliki hartanah mewah.

Keluarga yang berketurunan kaya dan golongan milenium yang kaya terus memilih pembelian pertama mereka untuk terus memiliki rumah mewah.

Pendapatan golongan pertengahan pula mendapat tempias kemakmuran di mana mereka juga mampu membeli unit mewah yang lebih kecil.

Apakah yang menarik pelabur kaya di Singapura?

Tumpuan pada perbelanjaan modal supaya lebih berhati-hati sepanjang wabak ini telah mendorong banyak pelabur mengalihkan dana mereka ke segmen hartanah mewah.

Individu bernilai tinggi sangat terpikat untuk membeli hartanah di Singapura kerana kekayaan, pendapatan dan cukai hartanah yang boleh dianggap rendah mengikut standard antarabangsa.

Pelabur dapat penjimatan cukai – keuntungan modal tidak dikenakan cukai dan kadar cukai pendapatan peribadi hanya 22 peratus maksimum.

Walaupun pasaran hartanah tetap juga terkesan akibat Covid19 dan faktor ekonomi lain, tetapi faktor seperti kadar jenayah yang rendah, kestabilan politik, kemesraan perniagaan dan ketelusan undang-undang telah mengurangkan risiko kemerosotan ekonomi negara itu.

Sebilangan golongan ultra rich menganggap Singapura sebagai tempat perlindungan bagi modal mereka. Mereka berasa lebih selamat untuk meletakkan lebihan wang mereka di negara itu.

Nilai sebenar hartanah di Singapura adalah tinggi dan pelabur menikmati peningkatan modal yang menarik dalam jangka masa panjang.

Berdasarkan indeks harga URA untuk kondominium di CCR (pusat bandar), harga meningkat sebanyak 4.9 peratus dalam tempoh lima tahun terakhir ini.

Bagi mereka yang membeli hartanah dan memperoleh pendapatan melalui sewaan, pulangan mereka juga menguntungkan kerana tuan tanah hanya mempunyai sedikit kesukaran untuk mencari penyewa secara umumnya, dengan kadar penghuni kediaman yang tinggi melebihi 90 peratus.

Pasaran mewah mendapat perhatian yang lebih tinggi kerana lebih banyak pelabur asing dan perniagaan luar negeri mengalihkan perhatian mereka ke Singapura sebagai pusat kewangan Asia, sebagai alternatif dari Hong Kong.

Oleh kerana meningkatnya ketidakpastian yang dihadapi pada masa depan Hong Kong yang kini di bawah pemerintahan China, semakin banyak syarikat multinasional dari Hong Kong telah menubuhkan cawangan atau ibu pejabat di Singapura.

Ini menyebabkan peningkatan pembeli dari Hong Kong dan China yang membeli rumah di sini dalam beberapa bulan terakhir tahun ini.

Ketika semakin banyak negara membuka kembali sempadan mereka secara perlahan-lahan, Singapura dapat menjangkakan jumlah pembeli antarabangsa yang kaya yang memasuki pasaran mewah di negara itu meningkat lebih jauh, yang pasti ini akan menaikkan harga aset untuk jangka masa panjang.

Apakah pilihan pembeli yang kaya raya ini ?

Sebanyak 18 kondominium mewah baru telah dilancarkan sejak tahun lalu, menyediakan pilihan kondominum mewah, vila tepi laut, kondominium di bangunan pencakar langit dan jenis penthouse super.

Projek mewah ini telah menggalakkan golongan eksklusif dan mewah untuk membeli.

Perkembangan ikonik seperti Riviere yang menghadap Sungai Singapura dan Perfect Ten di Bukit Timah yang menawarkan pemandangan panorama kehijauan yang subur.

Pelancaran pembangunan bersepadu yang lengkap dengan semua kemudahan bagi penduduk disusun dengan baik seperti di Midtown Modern, Midtown Bay, South Beach Residences dan Marina One Residences menarik banyak perhatian. Pelancaran Canninghill Piers yang akan datang di sepanjang Sungai Singapura (di bekas laman Liang Court) juga diharapkan dapat menarik minat.

(Gambaran artis Canninghill Piers)

Rumah mewah di Boulevard 88, Klimt Cairnhill, Cuscaden Reserve, Cairnhill 16 dan Nouvel 18 di tempat paling mewah di Orchard Road pula sangat digemari oleh pelabur yang arif.

Sebilangan pelancaran ini adalah antara bahagian yang terakhir projek perumahan “en bloc fever” dari tahun 2017.

Hartanah baru di lokasi utama, terutamanya rumah pegangan bebas atau rumah mewah, sukar didapati sekarang.

Sebilangan pembeli mungkin merasa bahawa jika mereka melepaskan peluang membeli sekarang, mereka mungkin perlu menunggu lapan hingga 10 tahun lagi untuk kitaran penjualan kolektif berikutnya untuk membeli unit tersebut.

Juga peningkatan lebih ramai pelabur membeli rumah di Novena dan Orchard kerana kawasan yang dekat dengan hospital yang terbaik; dilengkapi dengan kemudahan canggih dan diagnostik, rawatan dan rawatan kelas dunia telah menarik banyak pelancong perubatan dan individu berprofil tinggi untuk berpindah dan mendapatkan rawatan di sini.

Melihat ke hadapan

Pasaran mewah akan mendapat keuntungan apabila golongan kaya terus muncul di Asia dan lebih banyak orang membelanjakan kekayaan dan membeli aset mereka di rantau ini kerana cukai baru akan dikenakan ke atas golongan kaya di beberapa buah negara lain.

Dengan Singapura sebagai pilihan bagi golongan ini dan ekonomi yang melambung tinggi, mereka mengharapkan keyakinan pengguna dan penjualan rumah mewah terus meningkat.

• Olahan dari Penulisan naib presiden OrangeTee & Tie Research and Analytics. (Penulisan ini disiarkan di www.straitstimes.com)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img