spot_img
spot_img

Usahawan mikro dan tidak formal paling terkesan – PKP

spot_img

PUTRAJAYA (16 Sept): Perusahaan mikro dan perniagaan yang tidak rasmi (tidak mempunyai pendaftaran SSM) terjejas teruk akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana produk dan perkhidmatan mereka berada di sektor yang tidak penting dan mereka kekurangan simpanan dan aliran tunai yang kuat, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.

Beliau mengatakan ini adalah penemuan dan tinjauan dalam talian oleh SME Corporation Malaysia yang dijalankan oleh Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) dari 15 Februari hingga 5 Mac yang melibatkan 3,855 usahawan di seluruh negara mengenai kesan PKP terhadap industri.

“Ini membimbangkan kerana pengusaha mikro dan tidak formal adalah jenis perniagaan yang paling banyak di Malaysia. Oleh itu, tidak dapat dibayangkan berapa banyak yang harus ditanggung oleh pemilik perniagaan ini pada masa-masa sukar seperti ini,” katanya ketika merasmikan MyInspirasi untuk Keluarga Malaysia (MIKM) dan melancarkan Jaringan Keluarga Besar Malaysia (KMGN), yang diadakan hampir di sini hari ini.

- Advertisement -

Nanta berkata, kesan wabak itu tidak dapat disangkal walaupun terdapat pelbagai bentuk bantuan kewangan dari kerajaan seperti pakej Perlindungan dan Pemulihan Ekonomi Rakyat (PEMULIH) untuk membantu rakyat Malaysia dan perniagaan di tengah wabak tersebut.

“Kedai, kilang dan banyak perniagaan lain terpaksa ditutup, permintaan menurun, masalah kesihatan dan faktor lain. Banyak penutupan ini mungkin kekal kerana ketidakmampuan pemilik perniagaan untuk membayar perbelanjaan berterusan dan bertahan. Kesan ini sangat teruk bagi perniagaan kecil, “katanya.

Oleh itu, Nanta berkata MIKM, yang mengumpulkan 150 usahawan untuk berkongsi aspirasi dan inspirasi mereka untuk membawa negara ke tahap yang lebih tinggi melalui program KMGN, akan membantu menavigasi usahawan melalui cabaran ini serta mewujudkan perniagaan, peluang dan kolaborasi.

- Advertisement -

MIKM dianjurkan oleh International Entrepreneur Network (IEN) dan Yayasan Wholistic Family Association (WFA) bersama dengan Dewan Perniagaan dan Industri ASEAN (ACCI), Tetuan Esther Ong Tengku Saiful and Sree (ETS) dan Nerv Global sempena Hari Malaysia hari ini.

Nanta mengatakan inisiatif yang diambil oleh IEN dan WFA akan mewujudkan batu loncatan penting untuk kolaborasi perniagaan dan mempercepat proses pemulihan bagi banyak perniagaan.

Katanya, IEN berhasrat untuk memperkasakan usahawan ke arah kecemerlangan melalui penekanan pada pengembangan holistik berterusan untuk mempercepat perniagaan yang dapat menyumbang dan mempengaruhi masyarakat untuk perubahan positif.

Beliau mengatakan ia bekerjasama dengan WFA di bawah inisiatif kedua mereka, iaitu bantuan dan sokongan bagi pengusaha untuk membawa penyelesaian serta meningkatkan perniagaan mereka.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img