spot_img
spot_img

Kerajaan harap lebih banyak perniagaan menyesuaikan di era digital

spot_img

KUALA LUMPUR – Kerajaan mengharapkan lebih banyak perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) terlibat dalam ekonomi digital dalam lima tahun ke depan, didorong oleh usaha berterusan untuk menyokong kumpulan ini di bawah Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12).

Pengarah bahagian K-Ekonomi di Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri Datuk Suhana Md Saleh berkata, pandemik Covid-19 telah menunjukkan bahawa terdapat jurang dalam struktur ekonomi negara, terutama di kalangan PKS itu.

“Sektor PKS adalah tulang belakang ekonomi negara. Sebanyak 97.2 peratus perniagaan yang didaftarkan di negara ini adalah di dalam kategori PKS. Pasti, banyak tumpuan akan diberikan (pada RMK-12 yang akan dibentangkan pada 27 September) untuk menyokong kumpulan ini, ”katanya hari ini. “Kami juga menyedari bahawa PKS kebanyakannya masih kurang kompetitif karena penggunaan teknologi yang rendah, kekurangan bakat terampil dan akses terbatas kerana faktor modal.”

- Advertisement -

Oleh itu, katanya, fokus kerajaan akan diberikan kepada PKS untuk meningkatkan kemampuan kumpulan tersebut untuk bersaing dalam ekonomi digital.

Di bawah Pelan Pembangunan Ekonomi Digital Malaysia, kerajaan telah menyasarkan 875.000 PKS untuk menggunakan e-Dagang, katanya.

“Sebilangan besar PKS memiliki penerapan ekonomi digital yang rendah, antara lain disebabkan oleh alasan seperti kurangnya kesedaran, tingginya kos penggunaan dan kurangnya pendedahan yang berkaitan dengan penggunaan teknologi digital,” katanya.

- Advertisement -

“Setelah pandemik Covid-19, kami juga mendapati bahawa penggunaan teknologi digital telah menjadi keperluan dan bukan lagi pilihan. Warga dan perniagaan harus beralih ke aktiviti dalam talian, yang telah menjadi sebahagian dari yang baru. Peralihan ini penting untuk memastikan kelangsungan aktiviti ekonomi dan kehidupan seharian, ”katanya, sambil menambah bahawa perniagaan hari ini telah menggunakan teknik pemasaran digital dan platform e-dagang secara meluas untuk meningkatkan jangkauan pasaran.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img