spot_img
spot_img

Katak boleh lompat bila-bila masa

spot_img

KUALA LUMPUR, 15 Sept – Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said menyampaikan ucapan tanpa halangan hari ini apabila mendesak kerajaan untuk mempercepatkan Rang Undang-Undang untuk menghukum anggota parlimen yang melompat parti.

Dalam ucapan sarkastik yang menyertakan puisi Melayu yang mengkritik pembelot politik, mantan menteri undang-undang dan Timbalan Speaker Dewan Rakyat itu mengatakan RUU ini perlu cepat kerana “katak dapat melompat bila-bila masa saja”.

Dia juga mengingatkan perwakilan terpilih untuk tidak menyalahgunakan kuasa yang mereka nikmati berdasarkan mandat rakyat, kerana terserah kepada para pengundi untuk menentukan garis hidup politik mereka atau sebaliknya.

- Advertisement -

“Oleh itu, saya, bagi pihak‘ geng 44 ’. Geng yang tidak mempunyai kedudukan (dalam kerajaan), ingin menyampaikan beberapa pandangan, cadangan dan kritikan kepada kerajaan, dengan harapan ini akan diterima dengan hati dan tangan terbuka. Jangan hanya mengatakan ya dengan mulut anda, tetapi dalam hati anda, itu adalah perkara lain.

“Pertama, saya ingin menyentuh transformasi pentadbiran. Payung transformasi pemerintahan tentunya adalah Undang-Undang Anti-Lompat Parti, ”katanya, mengingatkan Parlimen akan RUU yang diusulkannya mengenai perkara itu dan meminta agar perkara itu dipercepatkan.

“Bukan kerana hal lain, tetapi jika katak ingin melompat, mereka tak kira waktu, Tuan Yang di-Pertua. Siang atau malam mereka boleh lompat, ”katanya, sebelum membaca puisi.

- Advertisement -

Azalina, seorang peguam, mengatakan ketika membahaskan di parlimen hari ini bahawa undang-undang yang dicadangkannya sangat penting untuk prinsip demokrasi.

Dia mengatakan “risiko hanya satu dengan undang-undang yang diusulkan”, iaitu menciptakan mekanisme yang lebih terbuka yang akan memberi kekuatan kepada pengundi untuk memutuskan apakah wakil rakyat itu harus diganti sekiranya terjadi pembelotan setelah pilihanraya.

Azalina menjelaskan dia terima bahawa pembelotan itu kadang-kadang dipaksa, jadi haruslah para pengundi memutuskan samada untuk memilih mereka semula.

“Oleh itu, saya meminta dan memohon kepada menteri, saudara saya, menteri undang-undang baru, anggota parlimen Santubong, untuk memberikan jalan cepat agar RUU saya diperdebatkan dan diambil alih oleh kerajaan sebagai dasar kepada Anti-Lompat Parti dan Rang Undang-Undang Pemecatan  Anggota Parlimen 2021, digabungkan, untuk mewujudkan Parlimen yang lebih dipercayai dan integriti, ”tambahnya.

Awal bulan ini, Azalina mengatakan bahawa dia telah mengemukakan notis usulnya untuk Rang Undang-Undang untuk memperuntukkan pilihanraya semula sekiranya berlaku pembelotan anggota parlimen yang terpilih.

Ahli Parlimen Pengerang, dalam satu kenyataan yang disiarkan di Facebook pada 2 September, mengatakan bahawa pemberitahuan itu adalah untuk mematuhi Perintah Tetap 49 (1) Parlimen.

Dia juga mengulangi niatnya untuk membentuk Kaukus mengenai Pembaharuan Parlimen dan Demokrasi Berbilang Parti di kalangan Ahli Parlimen yang berminat untuk melakukannya.

Dia menambahkan bahawa Rang Undang-Undang yang diusulkannya juga akan membolehkan pemeriksaan dan keseimbangan anggota Parlimen oleh pengundi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img