spot_img
spot_img

Gabungan Grab dan syarikat dari US bernilai $ 40 bilion

spot_img

SINGAPURA (14 Sept): Grab, kumpulan penghantar makanan ke makanan dan e-hailing terbesar di Asia Tenggara, meramalkan keuntungan merosot sepanjang tahun, dengan alasan ketidakpastian baru mengenai sekatan pergerakan yang berkaitan dengan pandemik walaupun kadar vaksinasi meningkat di rantau ini.

Grab yang berpangkalan di Singapura juga mengatakan dalam satu kenyataan bahawa mereka berjaya mencapai kemajuan di dalam perjanjian penggabungan syarikat yang dipersetujui dengan syarikat pemerolehan tujuan khas A.S. (SPAC) Altimeter Growth Corp awal tahun ini.

Grab mengulangi bahawa perjanjian itu, bernilai hampir $ 40 bilion, dijangka selesai pada suku keempat tahun ini.

- Advertisement -

Grab, yang beroperasi di lapan negara dan lebih dari 400 bandar yang mempunyai pengguna berjumlah 650 juta orang, mengatakan pihaknya menjangka akan melaporkan transaksi bersih yang diselaraskan di peringkat kumpulan dari $ 2.1 hingga $ 2.2 bilion, berbanding jangkaan $ 2.3 bilion yang diumumkan pada bulan April lalu.

Mereka juga meramalkan kerugian EBITDA peringkat kumpulan yang diselaraskan sebanyak $ 0.7 bilion hingga $ 0.9 bilion untuk tahun ini berbanding kerugian EBTIDA yang diunjurkan sebelumnya sebanyak $ 0.6 bilion.

“Perniagaan penghantaran kami terus mencatat keuntungan dan berkembang pesat, dengan penambahan tawaran baru seperti GrabMart dan GrabSupermarket, dan kami menjangkakan akan terus melabur dalam segmen ini,” kata Peter Oey, Ketua Pegawai Kewangan Grab.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img