spot_img
spot_img

Applikasi Bitcoin Salvador gagal

SAN SALVADOR – Untuk hari keempat berturut-turut, gangguan teknikal telah melanda dompet digital bitcoin kerajaan Salvador, Chivo, kegagalan inisiatif yang dipromosikan oleh Presiden Nayib Bukele.

Masalah untuk mengakses dompet, mengeluarkan wang dari ATM, dan pengesahan data, serta kerajaan tidak mendepositkan AS $ 30 (RM124) seperti yang dijanjikan oleh Bukele kepada semua pengguna Chivo, menurut temubual dengan sekurang-kurangnya 10 pengguna dan aduan pengguna disiarkan di Twitter dan Facebook.

Melvin Vasquez, seorang pelukis tatoo berusia 30 tahun, memuat turun Chivo pada hari Selasa lalu, ketika undang-undang bitcoin berkuatkuasa di negara itu, tetapi sejak itu tidak dapat menggunakannya.

- Advertisement -

“Saya ingin melihat apakah saya dapat membeli sesuatu, tetapi itu tidak terjadi,” keluh Vasquez, setelah gagal pizza di sebuah restoran di pinggir San Salvador. “Mereka sepatutnya telah bersedia … Bukan melaksanakan sambil lewa dan begitu mudah.”

Keluhan pengguna juga tersiar di App Store Apple dan Google Play Alphabet.

“Saya memuat turunnya dan memasukkan semua data saya. Sekarang apabila saya mahu log in masuk lagi, ia tidak membenarkan saya dan tidak mengenali ID pin atau muka saya. Saya tidak mempunyai pilihan lain. Sejujurnya, aplikasi ini sangat buruk! ” kata seorang pengguna.

- Advertisement -

Bukele optimis pada hari Rabu lepas berkenaan aplikasi pembayaran tersebut yang menyokong penggunaan bitcoin di El Salvador. Chivo, yang menjanjikan urus niaga tanpa komisen dan pentadbirannya berharap akan diterima oleh orang yang tidak mempunyai kemudahan bank, telah gagal untuk memperbaiki masalah dengan kadar segera.

Pentadbiran Bukele mensasarkan 2.5 juta penduduk Salvador, sekitar 39 peratus penduduk, untuk memuat turun Chivo.

Tetapi kebanyakan orang yang mengirim atau menerima dolar ke El Salvador tidak mempercayai bitcoin. Sebilangannya menyatakan takut akan kehilangan wang, memandangkan turun naik cryptocurrency yang ketara.

Bitcoin telah mengalami pergerakan perdagangan harian sebanyak 10 peratus atau lebih 10 kali tahun ini, seperti yang berlaku pada tahun 2020 dan 2019, menurut data Refinitiv.

comments

Terkini

spot_img
spot_img