spot_img
spot_img

RUU Anti Gangguan Seksual akan dibentang tahun ini

spot_img

KUALA LUMPUR, 12 Sept – Rang Undang-Undang Anti Gangguan Seksual sedang disusun secara kolektif melalui pasukan projek khas dan dijangka akan dibentangkan di Parlimen tahun ini, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rina Mohd Harun.

Rina berkata pasukan khas itu terdiri daripada wakil dari kementerian dan agensi berkaitan, badan bukan kerajaan serta ahli akademik yang berpengalaman dan berpengetahuan dalam perkara itu.

“Kementerian (KPWKM) juga mengadakan beberapa sesi kerjasama termasuk dengan Persekutuan Majikan Malaysia, Prolintas, Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia, dan Tribunal Pengurusan Perumahan dan Strata dalam usaha untuk menyusun RUU,” katanya dalam satu kenyataan hari ini .

- Advertisement -

Menurut Rina, draf tersebut telah diteliti bersama oleh KPWKM dan Jabatan Peguam Negara (AGC) sejak Januari 2021 untuk memastikan RUU tersebut dapat benar-benar mengatasi kelompongan undang-undang yang ada dan isu-isu pelaksanaan yang akan timbul kelak.

“Saya ingin menekankan bahawa undang-undang RUU Anti Gangguan Seksual akan tetap menjadi keutamaan kementerian dengan kerjasama erat AGC.

“Pada masa ini, KPWKM sedang menunggu rang undang-undang yang dipersetujui dari AGC sebelum RUU ini diserahkan untuk kelulusan Kabinet, dan kemudian dibentangkan untuk pembacaan pertama di Parlimen yang diharapkan dapat dilakukan pada tahun ini juga,” katanya.

- Advertisement -

Beliau mengatakan KPWKM menyedari kekangan dari segi undang-undang dan polisi yang ada seperti perlukan bukti-bukti yang tinggi, kurangnya sistem sokongan pemulihan kepada mangsa serta isu-isu yang menyebabkan mangsa menghindari daripada melaporkan kepada pihak berkuasa.

Rina mengatakan, walaupun RUU itu masih di tahap perancangan, kes-kes gangguan seksual telah ditangani melalui pelbagai tindakan dan peraturan lain.

“Antaranya ialah Kanun Keseksaan [Akta 574], Akta Pekerjaan 1995 [Akta 265], Peraturan 4A, Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [PU (A) 395/1993] dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2018 yang harus dirujuk dalam menangani gangguan seksual di tempat kerja perkhidmatan awam.

“Dengan demikian, KPWKM mendesak para mangsa untuk terus tampil bagi membuat laporan segera kerana tindakan dan peraturan yang ada akan digunakan untuk melindungi kepentingan dan keselamatan mereka,” katanya.

Rina berkata kementeriannya melalui Jabatan Pembangunan Wanita (JPW) telah menggandakan usaha untuk meningkatkan kesedaran melalui program khidmat nasihat untuk mencegah gangguan seksual daripada terjadi lebih serius, baik dalam bentuk fizikal, kata-kata, visual atau bentuk lain.

Beliau mengatakan sehingga Julai 2021, JPW telah melakukan lebih 65 program kesedaran dan khidmat nasihat berkaitan dengan gangguan seksual yang telah dihadiri oleh 10,952 peserta di seluruh negara. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img