spot_img
spot_img

Lupakan telefon, semuanya ada di kacamata Facebook

spot_img

Mulai hari ini di pasaran global, kacamata pintar pertama yang dibuat oleh Facebook dan Ray-Ban akan dijual dengan harga $ 299. Ia diberi nama Ray-Ban Story, dan anda akan dapat membelinya di mana sahaja outlet yang menjual Ray-Bans. (Belum lagi dengan rasmi di negara kita)

Bingkainya dilengkapi kamera menghadap dua depan untuk menangkap video dan foto. Ia diselaraskan dengan aplikasi gulungan kamera pendamping yang disebut Facebook View, di mana klip dapat diedit dan dikongsi ke aplikasi lain di telefon anda (bukan hanya apps milik Facebook). Terdapat butang fizikal pada kaca untuk rakaman, atau anda boleh mengatakan “Hai Facebook, ambil video” tanpa menekan.

- Advertisement -

Walaupun dengan semua ciri-ciri canggih tersebut, ia kelihatan seperti cermin mata RayBan yang biasa.

Dengan kelebihan utama ia untuk mengambil gambar dan video ‘di mata’, Ray-Ban Stories pada dasarnya adalah versi Snapchat’s Spectacles yang lebih terkini, di mana Snapchat mengeluarkan pada tahun 2016 dengan banyak ciri-ciri yang tidak begitu memberangsangkan. Ray-Bans ini tidak mempunyai paparan di lensa, seperti Spectacles yang disebut di atas versi terbaru yang dilancarkan awal tahun ini. Walaubagaimanapun, pembesar suara di kedua-dua sisi bingkai dapat memainkan suara dari telefon anda melalui Bluetooth, yang membolehkan anda membuat panggilan atau mendengar podcast tanpa mengeluarkan telefon anda. Pad sentuh yang terdapat di sisi bingkai membolehkan anda mengubah volume yang anda dengar.

Ray-Ban Stories adalah produk pertama dalam kerjasama bertahun-tahun antara Facebook dan konglomerat kacamata Eropah EssilorLuxottica, syarikat induk Ray-Ban. Walaupun masih terhad dalam ciri-cirinya berbanding telefon, Ray-Ban adalah satu kacamata pintar yang paling mudah dan boleh beli di pasaran setakat ini. Kerjasama antara kedua-dua syarikat ini juga akan merintis ke arah kacamata pintar yang lebih maju membawa grafik ke dunia nyata.

- Advertisement -

Si pemakai boleh lihat terus ke aplikasi View di mana hanya memerlukan beberapa saat melalui sambungan Wi-Fi yang dimulakan di gelas kacamata.

Kamera dwi-5 megapiksel dapat menangkap lebih dari tiga dozen, klip video 30 saat atau kira-kira 500 foto sebelum memori pada cermin mata itu penuh. Butang fizikal di bahagian atas sebelah kanan bingkai membolehkan anda menangkap secara manual jika anda lebih suka untuk tidak menyebut “Hai Facebook”.

Lampu di bahagian dalam cermin mata memberikan anda pelbagai maklumat: hijau apabila dicas penuh, oren apabila bateri kurang, biru untuk mod pasangan (pairing mode), merah untuk bateri mati atau terlalu panas, dan putih apabila ada error. Lampu putih di bahagian depan yang berasingan di sebelah kamera kanan menyala setiap kali cermin mata merakam.

Facebook mengatakan bahawa cermin mata ini mengambil masa kira-kira satu jam untuk dicas sepenuhnya dan bateri akan bertahan sekitar enam jam dengan penggunaan yang tidak berterusan. View App juga menunjukkan bacaan bateri secara langsung semasa cermin mata dipakai. Bateri dikatakan cepat habis dan tinggal 20 peratus semasa penggunaan berat berterusan selama satu jam.

Sarung pembawa cermin mata juga dibuat kukuh, dengan bahan seperti kulit dan tempat pengecas ada di dalam untuk caj semula bateri hingga tiga kali. Casing itu sendiri boleh dicas melalui kabel USB-C yang terdapat di dalam kotak.

Speaker di kedua-dua sisi bingkai lembut itu berupaya mengeluarkan suara yang jelas dan kuat. Boleh dengar audio melalui Bluetooth, panggilan telefon atau mendengar podcast. Namun tidaklah sejelas seperti memakai earphone.

Kamera di cermin mata tidak berkualiti tinggi seperti kamera pada telefon pintar moden. Tetapi kegunaan sebenar Ray-Ban Story apabila pada saat-saat tangan anda sibuk, atau anda ingin menangkap sesuatu dengan pantas. Dinasihatkan jangan memakai di tempat yang basah kerana mungkin akan merosakkan cermin mata ini.

Aplikasi Pandangan (View App) berfungsi sebagai kamera untuk kacamata dengan kemampuan penyuntingan asas. Anda boleh membuat klip kegemaran dan melakukan sedikit sentuhan sebelum menghantar rakaman ke mana-mana aplikasi pilihan anda. Bila pertama kali ingin memakai cermin mata ini, undang-undang privasi yang membenarkan Facebook mengumpulkan data mengenai bagaimana anda menggunakan kacamata. Akaun Facebook diperlukan untuk menggunakannya, tetapi syarikat tidak menganalisis apa yang anda rakam dan simpan di View App untuk menyesuaikan iklan kepada anda.

Bahagian Ray-Ban Story yang paling menarik adalah faktor bentuk. Pemakaiannya dikatakan selesa berbanding kacamata pintar yang lain. Ianya ringan. Jika anda rabun , anda juga boleh pilih tahap kuasa kacamata yang bersesuaian dengan anda.

Teknologi dalam cermin mata sangat tersembunyi sehingga sukar untuk digambarkan sama ada terdapat kamera atau tidak. Lampu rakaman putih juga agak redup, yang boleh mengurangkan kebimbangan privasi jika orang tidak menyedari kacamata itu sedang mengambil gambar atau video.

Harga Ray-Ban Story agak berpatutan. Harganya bermula pada $ 299, jika tambah lensa polarisasi ia menjadikan harganya $ 329 dan lensa transisi berharga $ 379. Harga untuk menambah kuasa kacamata juga berbeza-beza. Terdapat tiga gaya bingkai utama: Wayfarer, Round, dan Meteor. Secara keseluruhan ada 20 kombinasi gaya, warna, ukuran, dan jenis lensa. Pada peringkat awal, ia akan dijual secara dalam talian dan di kedai-kedai di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Itali, Ireland, dan Australia.

Facebook dan Ray-Ban mempunyai perkongsian unik di dalam penghasilan kacamata pintar ini.

Kedua-dua syarikat pertama kali saling berhubung sejak dua tahun yang lalu ketika ketua pegawai eksekutif Rocco Basilico, mengirim e-mel kepada Mark Zuckerberg untuk berjumpa dan berbincang untuk berkolaborasi berkenaan kacamata pintar. Zuckerberg secara terbuka menyatakan minat Facebook untuk membangunkan kacamata pintar yang suatu hari nanti dapat diterima pakai secara meluas seperti telefon bimbit.

Perjanjian kerjasama dimeterai ketika Zuckerberg terbang ke Milan pada awal 2019 untuk bertemu dengan Leonardo Del Vecchio, pengasas dan ketua Luxottica. Kedua-dua mereka bersetuju dengan cadangan utama produk tersebut. Eksekutif perkakasan Facebook melakukan lawatan ke pusat penyelidikan Luxottica yang luas di utara Itali. Sebilangan besar ciri-ciri cermin mata (dengan nama kode “Stella”) diputuskan dalam bengkel selama seminggu dengan eksekutif tertinggi dari kedua-dua syarikat.

Ini jelas bukan produk berjenama Facebook, seperti alat dengar Oculus VR atau barisan peranti panggilan video Portal. Facebook menyediakan teknologi dan perisian yang memberi kuasa kepada kaca mata, sementara Ray-Ban mengawasi reka bentuk dan penjualannya. Kedua-dua syarikat enggan membincangkan butiran kewangan mengenai kerjasama tersebut.

Matlamat Ray-Ban Stories adalah untuk mendapatkan pengguna dalam pasaran ini sebanyak mungkin bermula dari sekarang. Sementara matlamat Facebook adalah untuk membina apa yang difikirkannya akan menjadi platform pengkomputeran utama seterusnya selepas telefon bimbit. Facebook mempunyai lebih dari 10,000 staff yang membuat perisian pengguna, termasuk jam tangan pintar yang dirancang untuk link dengan kacamata akhirnya, yang diberi nama “Orion.”

Bagi Luxottica, ideanya adalah membuat kacamata pintar “bukan hanya alat teknologi, tetapi sesuatu yang seksi,” menurut Basilico. “Kami bermula dengan reka bentuk yang ramping dan kemudian kami menyempurnakan teknologinya.”

Luxottica memutuskan untuk bekerjasama dengan Facebook juga merupakan tindakan yang market disruption untuk terus maju dalam ledakan cermin mata pintar yang akan datang. Snapchat juga mengeluarkan kacamata pintar pertama Spectacles dengan paparan AR kepada segelintir pembangun perisian dan rakan kongsi awal tahun ini. Apple mengusahakan kacamata ARnya yang masih beberapa tahun lagi di dalam proses. Pada bulan Jun tahun lalu, Google membeli syarikat startup kacamata AR yang bernama North, menandakan minatnya untuk memasuki semula pasaran pengguna setelah Google Glass gagal hampir sedekad yang lalu.

Sekiranya kacamata pintar atau AR ini akhirnya akan menjadi seperti mana-mana telefon bimbit, syarikat-syarikat kacamata tradisional seperti Luxottica tidak akan mahu berdiam diri. “Anda tidak mahu menjadi industri teksi ketika Uber muncul.”

Walaupun masih kurang keyakinan pada produk ini pada orang ramai, Facebook tidak mahu produk seperti Ray-Ban Stories melakukan kesilapan lalu dan memastikan bahawa produk ini menjaga privasi pengguna.

IMG_6495

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img