spot_img
spot_img

Bayar gaji pemain juga basmi kemiskinan

spot_img

KUALA LUMPUR (8 Sept): Pihak pendakwaan dikatakan salah oleh pihak peguambela dalam membuat anggapan bahawa bekas timbalan perdana menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, menggunakan bekas setiausaha eksekutifnya, Mejar Mazlina Mazlan @ Ramly, sebagai ‘kambing hitam’ dalam kes beliau.

Peguam bela, Hamidi Mohd Noh, mengatakan bahawa memang ada bukti bahawa kesilapan ini dibuat oleh Mazlina, yang merupakan saksi pendakwaan ke-90 (SP90), seperti yang ditunjukkan dalam soal balas semasa perbicaraan Ahmad Zahid yang melibatkan dana Yayasan Akalbudi.

“Sekiranya mahkamah ini mengambil satu langkah lagi dalam menentukan kredibilitinya sebagai saksi, pihak pembelaan menyatakan bahawa Mazlina bukan saksi yang mempunyai kredibiliti, kerana pernyataannya yang tidak konsisten terhadap fakta, kelemahannya dalam mengingat dan menggambarkan peristiwa masa lalu dan sikapnya semasa disoal balas.

- Advertisement -

“Oleh kerana banyak bukti mengenai Mazlina yang tidak kompeten, pihak pembelaan mendesak mahkamah ini untuk memeriksa bukti-bukti dia dengan berhati-hati, untuk menyaring bukti dan memastikan bahagian mana dari bukti yang menuduh tertuduh dapat diterima pakai.

“Bukan niat kami untuk menjadikannya kambing hitam. Kami juga tahu dari pihak pendakwaan bahawa dia adalah penyebabnya,” katanya dalam keterangannya di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah.

Hamidi mengatakan bahawa pihak pembelaan mengemukakan keraguan terhadap kecekapan Mazlina berdasarkan tugasnya untuk menguruskan hal-hal kewangan Yayasan Akalbudi.

- Advertisement -

“Mazlina harus tahu tugasnya dengan tepat. Oleh itu, sikap sambil lewa di atas peranannya, tidak seharusnya diambil kira. Pihak pendakwaan mengabaikan hakikat bahawa Mazlina mengakui bahawa dia tahu tandatangan cop hanya boleh digunakan. untuk menandatangani sijil-sijil sahaja dan kad ucapan perayaan. Walaupun mengetahui hal itu, Mazlina dengan cuai menggunakan tandatangan cop itu untuk cek-cek, “kata peguam itu, sambil menambah bahawa pihak pendakwaan seolah-olah mengabaikan bukti yang dikemukakan semasa perbicaraan.

Hamidi juga menyatakan bahawa anak guamnya adalah seorang yang sangat sibuk, dan dia mengharapkan sepenuhnya kepada bekas setiausaha eksekutifnya (Mazlina) untuk menguruskan hal ehwal kewangan.

Menyentuh pada pertuduhan pecah amanah (CBT) Ahmad Zahid berjumlah RM10 juta yang diberikan kepada Armada Holdings Sdn Bhd, peguam itu berpendapat bahawa syarikat itu telah mengembalikan wang (RM10 juta) berserta faedah yang berjumlah RM69,722.65 kepada Yayasan Akalbudi , dimiliki oleh Ahmad Zahid.

Oleh itu, dia mengatakan bahawa tuduhan CBT terhadap tertuduh tidak mempunyai asas.

Mengenai tuduhan CBT menggunakan dana Yayasan Akalbudi untuk membuat “derma” bernilai RM1.3 juta kepada persatuan bola sepak Polis Diraja Malaysia (PDRM), peguam bela mengatakan bahawa berdasarkan keterangan SP19 (Datuk Zul Hisham Zainal) niat di sebalik pengeluaran cek tersebut adalah semata-mata untuk tujuan derma bagi persatuan bola sepak PDRM, yang pada dasarnya untuk membayar gaji pemain bola sepak yang memerlukan bantuan kewangan.

“Tidak akan berlaku pecah amanah jika semua pemegang amanah lain mengetahui mengenai sumbangan tersebut, dan tidak menimbulkan sebarang masalah atas pembayaran tersebut kepada Bola Sepak PDRM,” katanya.

Hamidi berpendapat bahawa cek bernilai RM1.3 juta yang ditandatangani oleh Ahmad Zahid adalah untuk pembayaran yang dibenarkan oleh perlembagaan syarikat Yayasan Akalbudi, atau dikenali sebagai Memorandum dan Artikel Persatuan (M&A).

“Pada tanggapan kami, selain kenyataannya itu adalah sumbangan yang diizinkan oleh M&A, tidak ada pelanggaran kepercayaan jenayah kerana pemegang amanah sendiri tahu mengenai sumbangan itu kepada PDRM Bola Sepak, dan mereka tahu dan tidak pernah membantah,” katanya.

Hakim Sequerah kemudian mengatakan bahawa tujuan keseluruhan sumbangan dari yayasan adalah untuk “membasmi kemiskinan”, yang merupakan objektif utama Yayasan Akalbudi.

Hamidi menjawab bahawa memang membasmi kemiskinan adalah objektif yayasan itu, termasuk membantu sekumpulan pemain bola sepak yang sudah lama tidak menerima gaji, juga membasmi kemiskinan.

Ahmad Zahid, 68, menghadapi 47 tuduhan – 12 CBT, lapan rasuah, dan 27 pengubahan wang haram – melibatkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

Perbicaraan disambung esok

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img