spot_img
spot_img

PUC bida lesen bank digital

spot_img

KUALA LUMPUR (8 Sept): Genting Plantations Bhd, cabang perladangan kumpulan Genting, dijangka menjadi pemegang saham 10% PUC Bhd, yang baru-baru ini telah membentuk satu konsortium untuk membida lesen perbankan digital di bawah Bank Negara Malaysia (BNM ).

Dalam pemfailan kepada Bursa Malaysia, PUC mengatakan telah menandatangani perjanjian langganan bersyarat dengan tiga syarikat berkaitan dengan cadangan penempatan 375.06 juta saham baru pada 12.5 sen sesaham, untuk menambah RM46.88 juta.

Tiga syarikat yang membeli saham baru itu ialah GPVF Sdn Bhd, Matrix Edge Venture Sdn Bhd (MEV), dan KH Lim Capital Sdn Bhd (KHLC), menurut laporan itu.

- Advertisement -

GPVF, yang memperoleh 162.53 juta saham dengan harga RM20.31 juta, adalah unit milik penuh Kenyalang Borneo Sdn Bhd – yang seterusnya merupakan unit milik penuh Genting Plantations, menurut laporan tahunan kumpulan perladangan tersebut.

Pada akhir bulan Julai, PUC mengumumkan bahawa mereka telah membentuk sebuah konsortium dengan syarikat negeri Sabah dan Pahang untuk membida satu daripada lima lesen bank digital yang akan diberikan oleh BNM pada suku pertama tahun depan. Difahamkan, kedua-dua kerajaan negeri masing-masing akan mempunyai 20% dalam konsortium.

Kemasukan GPVF ke PUC dilihat sebagai sebahagian rancangan kumpulan Genting untuk mendapatkan peluang sebagai pemain bank digital Malaysia. Dipercayai bahawa Genting Digital Sdn Bhd, unit milik penuh Genting Malaysia Bhd, juga kemungkinan akan mengambil saham langsung dalam konsortium bank digital.

- Advertisement -

Sementara itu, MEV adalah syarikat yang pemegang sahamnya terdiri daripada Chai Hann Lin (40%), Borneo Armor Sdn Bhd yang berpangkalan di Sabah, dan Datuk Seri Adnan Wan Mamat (40%), yang juga merupakan pengarah anak syarikat Royale Pahang Durian Group.

MEV memperoleh 125.02 juta saham PUC, mewakili 7.69% daripada modal saham syarikat yang diperbesar.

KHLC, yang pemegang sahamnya adalah Datuk Anthony Lim Kim Hai dari KH Lim Group (80%) dan Yap Choon Fong (20%), memperoleh 87.51 juta saham atau 5.38% dalam PUC selepas penerbitan.

Pelaksanaan langganan itu bergantung pada persetujuan pemegang saham minoriti pada mesyuarat agung luar biasa yang akan datang.

PUC merancang untuk menggunakan hasil untuk pemerolehan atau pelaburan yang berpotensi (32%), peningkatan perisian platform Presto Digital PUC (21.3%), pemasaran untuk Presto Digital (10.6%) dan modal kerja (35%).

Setelah pelaksanaan 2020, PUC kini memiliki dua segmen perniagaan, iaitu perniagaan media, pengiklanan dan pembangunan digital, serta perniagaan platform Presto yang terdiri daripada e-commerce dan perkhidmatan pembayaran digital. Kumpulan ini juga sedang mencari peluang dalam penghantaran makanan, dan perniagaan pinjaman wang digital, katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img