spot_img
spot_img

Dokumen sudah dirampas polis – 1MDB

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 Sept – 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menghadapi “kesukaran” untuk mendapatkan dokumen yang diperlukan juruaudit kerajaan untuk mengaudit firma itu pada tahun 2015 kerana polis telah merampasnya, dimaklumkan pada Mahkamah Tinggi hari ini.

Semasa soal balas, peguam bela Datuk N. Sivananthan mencadangkan bahawa bekas ketua eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy telah memberitahu Jawatankuasa Kira-kira Wang Umum (PAC) pada 1 Disember 2015 bahawa pihak berkuasa telah merampas dokumen dari 1MDB dan alat elektronik mereka untuk tujuan penyiasatan.

Dia memberikan kenyataan itu kepada saksi ketujuh pendakwaan, bekas pengarah Jabatan Audit Negara (NAD) Saadatul Nafisah Bashir Ahmad, yang memberi keterangan hari ini terhadap Datuk Seri Najib Razak, yang dituduh menyalahgunakan kedudukannya sebagai perdana menteri ketika itu untuk mengganggu firma itu dalam Laporan audit 2016, bersama dengan Arul Kanda yang didakwa bersubahat dengan Najib dalam proses tersebut.

- Advertisement -

Menurut keterangan Arul Kanda kepada PAC yang dibacakan oleh Sivananthan, mengatakan penyitaan dokumen dan komputer milik syarikat pelaburan tersebut oleh polis telah menyulitkan 1MDB untuk membantu NAD dalam permintaan mereka.

Arul Kanda juga mengatakan tidak ada alasan bagi 1MDB untuk menahan dokumen-dokumen itu dan dengan senang hati akan memberikannya jika tidak di sita polis.

Saadatul Nafisah – yang sebelumnya memimpin pasukan audit khas NAD untuk 1MDB – kemudian menegaskan bahawa memang itulah yang diberitahu oleh Arul Kanda kepada PAC pada masa itu.

- Advertisement -

Dia juga menegaskan bahawa 1MDB melalui Arul Kanda telah meminta lebih banyak masa untuk memberikan dokumen yang diperlukan yang kemudiannya diberikan oleh NAD kepada syarikat itu sehingga 30 Januari 2016.

Pertemuan 24 Februari 2016 di antara pihak berkepentingan telah berlangsung di pejabat Ketua Setiausaha Negara ketika itu, Tan Sri Ali Hamsa, di mana keputusan dibuat untuk membuang atau mengubah bahagian tertentu dari laporan audit, termasuk menghilangkan kewujudan dua konflik 1MBD penyata kewangan untuk tahun 2014.

Sebelum pertemuan 24 Februari 2016, Najib telah mengadakan pertemuan pada 22 Februari 2016, dengan Ambrin, Ali dan mantan setiausaha swasta utama perdana menteri Tan Sri Shukry Salleh untuk membincangkan penemuan laporan akhir 1MDB.

Mesyuarat 24 Februari akhirnya mengakibatkan penghapusan empat perkara dalam laporan itu termasuk dua penyata kewangan 2014 1MDB yang boleh dipersoalkan.

Pasukan audit 1MDB khas hanya dapat mengemukakan penemuan audit melalui laporan audit yang dipinda kepada PAC pada 4 Mac dan 7 Mac 2016, setelah laporan audit yang dipinda dicetak pada 2 Mac 2016.

Dalam perbicaraan ini, Najib dituduh telah menyalahgunakan kedudukannya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan untuk memerintahkan perubahan pada laporan audit 1MDB sebelum diselesaikan dan disampaikan kepada PAC untuk mengelakkan tindakan sivil atau jenayah, sementara Arul Kanda adalah dituduh dalam membantu Najib melakukan kesalahan tersebut.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img