spot_img
spot_img

Arah tuju yang lengkap – RMK12

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 Sept – Malaysia meletakkan keutamaan untuk membangunkan semula ekonominya dan menempatkan negara pada kedudukan yang lebih kuat dengan ekonomi yang lebih kompetitif, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau mengatakan, cabaran yang dihadapi negara pada 18 bulan terakhir juga memberikan kesempatan pada kerajaan untuk meninjau kembali arah tuju dan strateginya.

Mustapa menyenaraikan beberapa keutamaan kerajaan dalam 10 tahun akan datang, termasuk meningkatkan pendapatan, menghilangkan kemiskinan mutlak dan mengurangkan jurang pembangunan antara negeri dan daerah; serta memastikan pertumbuhan berkualiti yang lestari – iaitu pertumbuhan yang tidak akan menjejaskan alam sekitar.

- Advertisement -

“Keutamaan lain adalah mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk sektor swasta, pelabur tempatan dan asing; pertumbuhan dan pembangunan yang inklusif dan menghasilkan lebih banyak perpaduan dan kesatuan dalam konteks Keluarga Malaysia; dan memastikan bahawa mekanisme penyampaian kerajaan ditingkatkan untuk memenuhi tujuan pembangunan kita, “katanya dalam ucaptama di webinar bertajuk” Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12): Membangunkan Bangsa dalam Semangat Keluarga Malaysia “hari ini.

Mustapa berkata, Unit Perancang Ekonomi telah banyak berinteraksi dengan pelbagai pihak berkepentingan pada awal April 2019 dalam menyiapkan RMK-12, yang akan dibentangkan pada 27 September.

“Seperti rancangan lima tahun sebelumnya, RMK-12 akan memberikan lintasan menyeluruh agenda pembangunan kerajaan. Ini memberikan petunjuk arah kepada agensi-agensi kerajaan, sektor swasta, pelabur dan masyarakat secara umum mengenai keseluruhan arah tuju kerajaan Malaysia, ”tambahnya.

- Advertisement -

Mustapa berkata, kerajaan tetap komited untuk memastikan dasarnya sentiasa mengambil kira keperluan untuk mengekalkan keharmonian antara kaum untuk kepentingan generasi akan datang. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img