spot_img
spot_img

Malaysia tetap RM19, Singapura beri percuma

spot_img

SINGAPURA – Semua isi rumah di Singapura akan menerima kit ujian diri Covid-19 secara percuma dan berperingkat. Ketika ini, Singapura meningkatkan kewajiban pengujian dan berusaha untuk mengamalkan SOP hidup bersama koronavirus.

Kit ujian antigen cepat (ART) ini, yang kini mudah diperoleh atau dibeli, diedarkan oleh Kerajaan kepada isi rumah secara percuma dan akan diutamakan dahulu kepada mereka yang berdekatan dengan kelompok Covid-19 yang besar, kata Menteri Kewangan Lawrence Wong di Parlimen pada hari Isnin ( 26 Julai).

- Advertisement -

Ketika kit-kit ini diedarkan, Singapura juga akan melancarkan juga cara lain untuk menguji virus tersebut.

Wong mengatakan ini termasuk ujian pernafasan di Parlimen sebelum persidangan, selain ujian serupa di imigresen Singapura dan pengawasan air sisa di ladang.

“Ujian berkala, dan kesedaran sosial untuk menguji diri secara berkala, akan melindungi kita dan menjaga keselamatan kita sambil menuju ke normal,” katanya.

- Advertisement -

Wong dan dua lagi menteri – Menteri Kesihatan Ong Ye Kung dan Menteri Perdagangan dan Industri Gan Kim Yong – bercakap di Parlimen untuk memberi maklumat terkini mengenai langkah-langkah kerajaan terhadap Covid-19.

Menekankan bahawa setiap orang mempunyai peranan dalam pembukaan semula Singapura yang terkawal dan berperingkat, Wong mengatakan langkah-langkah pengurusan yang selamat akan tetap relevan dan penting buat waktu ini.

Memakai topeng masih penting walaupun Singapura mungkin mempertimbangkan untuk tidak mewajibkan topeng ketika di luar rumah.

Langkah keselamatan asas seperti memakai topeng dan menjaga jarak yang selamat dari orang lain dapat membantu mengurangkan penularan dengan berkesan, katanya. “Oleh itu, kita harus tetap berdisiplin dan terus mempertahankan amalan ini, walaupun kita akan beralih ke arah yang baru.”

Singapura juga akan terus melakukan pemeriksaan penguatkuasaan secara berkala dan mengambil tindakan tegas terhadap setiap pelanggaran peraturan.

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img