spot_img
spot_img

China hapus pengaruh tycoon Hong Kong

(6 Sept): Hartawan Hong Kong akan mempunyai had dua kerusi sahaja bagi setiap keluarga untuk memilih datuk bandar, lapor South China Morning Post, langkah terbaru pemerintah China untuk mengekang kawalan kuasa di hab kewangan Asia itu, yang kebiasaannya dimonopoli oleh keluarga hartawan.

Keluarga terkaya , termasuk CK Hutchison Holdings dan New World Development, telah dimaklumkan mengenai perkara tersebut, kata akhbar itu dalam laporan hari Isnin semalam, kata sumber yang mengetahui perkara itu. Namun, sumber itu tidak menjelaskan siapa yang mengeluarkan arahan terbaru tersebut.

Beijing merombak Jawatankuasa Pemilihan datuk bandar awal tahun ini, dengan memperbanyakkan kerusi dari 300 kerusi menjadi 1,500 kerusi. Lebih dari sepertiga dari mereka sekarang akan dipilih sendiri oleh kumpulan yang pro-Beijing, mengekang ruang untuk anggota pembangkang dan mengurangkan kekuatan para hartawan. Pengundian akan bermula pada 19 September ini untuk jawatankuasa itu, pada bulan Mac tahun depan akan memilih datuk bandar yang seterusnya, yang akan menjawat jawatan itu pada bulan Jun.

- Advertisement -

Beberapa hartawan ternama, termasuk salah seorang lelaki terkaya di Hong Kong, Li Ka-shing, 93, penasihat kanan CK Hutchison Holdings, telah memutuskan untuk tidak bertanding semula, malah mencalonkan salah seorang anaknya. Henry Cheng, New World Development dan Lee Shau-kee, Henderson Land telah membuat pengumuman yang sama.

Tycoon Hong Kong selalunya menguasai hampir separuh suara di jawatankuasa itu, melalui kerusi mereka sendiri dan rakan-rakan dari empayar perniagaan mereka, memberikan mereka banyak pengaruh untuk mentadbir kota bekas jajahan Britain itu.

Perubahan tersebut adalah tanda terakhir kejatuhan mereka kepada kerajaan China di Beijing. Beberapa pegawai China dan media negara itu menyalahkan hartawan-hartawan tersebut kerana gagal mencegah tunjuk perasaan antikerajaan pada tahun 2019 dan mengabaikan masalah yang mendalam seperti kemampuan memiliki rumah. Kebergantungan Beijing terhadap hartawan juga menyusut dalam beberapa tahun kebelakangan ini ketika ekonomi China meningkat menjadi kuasa dunia, $ 14 trilion.

- Advertisement -

comments

Terkini

spot_img
spot_img