spot_img
spot_img

Syarikat kesihatan online peroleh dana RM272 juta

spot_img

PETALING JAYA: Doctor Anywhere (DA), sebuah syarikat penjagaan kesihatan berteknologi serantau yang beribu pejabat di Singapura, hari ini mengumumkan bahawa ia telah mengumpulkan dana Siri C bernilai $ 88 juta (RM272 juta), salah satu pusingan pendanaan swasta terbesar yang dikumpulkan oleh pakar kesihatan syarikat di Asia Tenggara, yang diketuai oleh pelabur ekuiti pertumbuhan Asia Partners, dan pelabur lain termasuk Novo Holdings, Philips dan OSK-SBI Venture Partners yang berpusat di Malaysia.

Pelabur yang ada juga mengambil bahagian dalam pusingan ini, termasuk pelabur global EDBI, Square Peg, IHH Healthcare, Kamet Capital dan Pavilion Capital. Pusingan ini menjadikan jumlah modal yang dikumpulkan oleh Doctor Anywhere berjumlah lebih dari S $ 140 juta.

Sejak dilancarkan pada tahun 2017, DA telah berkembang pesat untuk melayani lebih dari 1.5 juta pengguna di seluruh Asia Tenggara. Selama 18 bulan terakhir, pandemik Covid-19 juga berfungsi sebagai pemangkin untuk mempercepat penerapan perkhidmatan telehealth di rantau ini, sebuah inovasi yang membolehkan industri penjagaan kesihatan terus memberikan perkhidmatan berkualiti tinggi dan berpatutan kepada keluarga.

- Advertisement -

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif DA Lim Wai Mun mengatakan misinya adalah menjadi penyedia perkhidmatan kesihatan online terbesar di Asia Tenggara, dan menerapkan teknologi inovatif untuk meningkatkan hasil pesakit adalah teras utama kepada perkhidmatannya.

DA kini boleh didapati di Singapura, Malaysia, Thailand, Vietnam, dan Filipina. Kumpulan ini juga baru-baru ini mengumumkan penubuhan hab teknologi serantau di Bangalore, India, dan Bandar Ho Chi Minh, Vietnam.

DA telah membina ekosistem pembayar, platform, dan data pesakit yang signifikan di seluruh pasaran utamanya. Mereka mempunyai hampir 2,800 doktor dan profesional perubatan dalam rangkaiannya di rantau ini, dan ia juga bekerjasama rapat dengan hospital besar dan institusi penjagaan kesihatan.

- Advertisement -

Pelaburan terbaru ini secara signifikan akan meningkatkan kepemimpinan pasaran DA dan menempatkan kumpulan tersebut dalam kedudukan terkemuka untuk memperkuatkan kehadirannya di pasaran yang sedia ada. Ia juga akan membolehkan kumpulan itu berkembang ke pasaran baru, untuk mendorong misinya mengubah landskap penjagaan kesihatan serantau melalui teknologi.

“Kami akan menggunakan dana ini untuk meningkatkan lagi kemampuan digital kami, dan meningkatkan kemampuan kami untuk memberikan penjagaan kesihatan yang berkualiti kepada pengguna kami di Asia Tenggara,” tambah Lim.

Berpusat di Malaysia, OSK-SBI Venture Partners adalah syarikat pengurusan dana yang ditubuhkan bersama oleh OSK Ventures International Bhd, sebuah syarikat ekuiti swasta yang berpangkalan di Malaysia dan SBI Ventures Malaysia Sdn Bhd (anak syarikat SBI Holdings Inc, sebuah firma perkhidmatan kewangan yang berpusat di Jepun ). Sasaran pelaburan utamanya adalah syarikat swasta yang berpotensi di rantau Asean.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img