spot_img
spot_img

Sasar 5000 syarikat terap digitalisasi

spot_img

PETALING JAYA: Malaysia Productivity Corp (MPC) mensasarkan 5,000 syarikat untuk mengambil bahagian dalam memanfaatkan Program IoT MyReskill yang akan dilancarkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Lokman Hakim Ali pada 2 September.

Ketua Pengarah MPC Datuk Abdul Latif Abu Seman berkata lebih banyak syarikat perlu didigitalkan untuk menghasilkan kesan teknologi digital yang lebih besar terhadap pertumbuhan produktiviti.

“Penggunaan teknologi digital yang lebih tinggi di kalangan syarikat merupakan peluang yang lebih besar untuk mendorong pertumbuhan produktiviti. Pada masa ini, peratusan syarikat Malaysia yang menggunakan mesin automatik atau komputer dikendalikan masih rendah seperti yang dilaporkan oleh Bank Dunia. Dengan demikian, program ini merupakan intervensi tepat pada masanya untuk meningkatkan prestasi produktiviti dengan mempercepatkan penggunaan dan penyebaran teknologi di seluruh perniagaan, ”kata Abdul Latif dalam satu pernyataan hari ini.

- Advertisement -

Salah satu komponen penting yang digabungkan dalam program ini dengan tema “Meningkatkan Produktiviti Melalui Digitalisasi” adalah Go BIG dengan Digital Pledge. Go BIG with Digital, inisiatif di bawah Digital Productivity Nexus (DPN) bertujuan untuk menyeru semua pemimpin untuk menerapkan perubahan pola pemikiran menuju prestasi tinggi dengan penerapan teknologi digital.

Juara DPN, Datuk Wei Chuan Beng berkata, peningkatan produktiviti dari digitalisasi tidak automatik. Pemimpin perlu memperbarui pemikiran mereka, bukan hanya untuk bertahan dari pandemik tetapi untuk keluar lebih kuat dengan memanfaatkan peluang yang dihasilkan oleh digitalisasi.

Setelah pelancaran program, persembahan mengenai pengenalan Program MyReskill IoT dan penerapan IoT untuk meningkatkan produktiviti juga telah dijadualkan, yang menampilkan pakar dalam produktiviti dan perwakilan industri.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img