spot_img
spot_img

Pelabur yakin dengan barisan kabinet baru

spot_img

KUALA LUMPUR : Petunjuk utama pengekalan Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed menunjukkan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) dan Belanjawan 2022 di Parlimen berada di landasan yang betul., menurut Maybank Investment Bank Bhd (Maybank IB).

Sebelumnya, dilaporkan bahawa RMK-12 dijangka akan dibentangkan di Parlimen pada 20 September 2021 dan Belanjawan 2022 pada 29 Oktober 2021.

Kerjasama antara kerajaan dan pembangkang untuk menangani pandemik dan pemulihan ekonomi akan mengurangkan ketidakstabilan politik, sekurang-kurangnya hingga pilihan raya umum ke 15 kelak.

- Advertisement -

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan barisan Kabinet barunya pada hari Jumaat (27 Ogos).

Selain Tengku Zafrul dan Mustapa, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali juga mengekalkan jawatannya sebagai Menteri Kanan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Menurut penganalisis Maybank IB, ini menunjukkan bahawa walaupun tidak ada Timbalan Perdana Menteri yang dinamakan dan kebanyakan menteri dari pentadbiran sebelumnya mengekalkan kedudukan mereka dalam Kabinet baru, pasaran menyambut baik perlantikan semula teknokrat Tengku Zafrul sebagai Menteri Kewangan, dan juga penukaran portfolio YB Khairy Jamaluddin, yang nampak mempunyai kejayaan ke atas program vaksinasi negara, ke jawatan Menteri Kesihatan.

- Advertisement -

Maybank IB percaya bahawa ekonomi dan pasaran negara akan seimbang, berdasarkan campuran saham, nilai pertumbuhan, dan fokus kepada hasil yang berterusan.

Menurut penganalisis CGS-CIMB Securities Sdn Bhd pula, untuk bergerak maju, pembentangan RMK-12 dan Belanjawan 2022 akan menjadi tumpuan di kalangan pelabur, yang juga boleh memberikan impak positif untuk sektor pembinaan.

CGS-CIMB Securities menyatakan bahawa penanda aras FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) meningkat 4.8 peratus minggu lalu berikutan pengumuman Kabinet, kemungkinan disebabkan oleh pasaran yang optimis terhadap pengurangan ketidaktentuan politik dalam waktu terdekat setelah PM menghubungi pemimpin pembangkang dan memberikan kesinambungan dalam dasar kerajaan.

Harapan pelabur dan penggerak ekonomi adalah supaya kabinet ini bertahan untuk melihat bukti pemulihan aktiviti ekonomi, kadar vaksinasi yang lebih tinggi di negeri-negeri yang mempunyai kes COVID-19 baru, dan ingin melihat lebih banyak negeri bergerak ke Fasa 3-5 dalam Pelan Pemulihan Nasional (NRP). CGS-CIMB Securities percaya pelabur akan terus letakkan saham mereka pada bulan ini dan September.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img