spot_img
spot_img

Lagi billionaire melabur di matawang digital

spot_img

LONDON (26 Ogos): Billionaire Simon Nixon ingin meningkatkan pelaburannya dalam matawang digital untuk lebih banyak aset digital.  Sektor matawang digital ini kini menjadi tumpuan golongan ultra kaya dunia.

Perniagaan milik keluarganya – Seek Capital – akan meningkatkan “pelaburannya kepada crypto, kerana kami merasakan ia adalah sektor penting untuk masa depan,” kata Adam Proctor, pengarah urusan firma Nixon yang berpusat di London dalam satu kenyataan. Mereka ingin mengupah seorang penganalisis untuk memberi tumpuan kepada sektor ini, kata Proctor, yang bergabung tahun ini dari bank swasta Citigroup Inc.

Minat pejabat keluarga itu dalam mata wang kripto masih kekal walaupun harga telah berubah. Bitcoin, misalnya, telah pulih lebih dari 50% sejak pertengahan Julai lalu. Coin lain – termasuk Ethereum, ADA Cardano dan Dogecoin – juga meningkat didorong oleh tanda-tanda penerimaan di arus perdana.

- Advertisement -

Tinjauan Goldman Sachs Group Inc baru-baru ini mendapati bahawa hampir separuh pejabat keluarga Nixon yang menguruskankan perniagaannya ingin menambah mata wang digital sebagai pelaburan mereka.

Jutawan Mexico Ricardo Salinas Pliego mendedahkan pada bulan November bahawa dia telah memasukkan sebahagian besar dana cairnya ke dalam Bitcoin. Michael Novogratz dan perniagaan keluarga Christian Angermayer adalah pengasas Cryptology Asset Group, yang berjanji pada bulan Jun lalu akan memperuntukkan US $ 100 juta selama dua tahun akan datang untuk dana yang berkaitan dengan crypto. Novogratz mempunyai nilai bersih kira-kira AS $ 5 bilion, sebahagian besarnya disebabkan oleh saham mencanak naik di bank pelaburan crypto Galaxy Digital Holdings lebih dari dua kali ganda tahun ini hingga Rabu, menurut Bloomberg Billionaires Index.

Nixon, 54, mengasaskan laman perbandingan harga Moneysupermarket.com sebagai syarikat penyenaraian pajak gadai pada tahun 1993. Dia selesai menjual sahamnya di syarikat itu pada tahun 2016. Dia menguruskan lebih dari AS $ 1 bilion aset peribadi di sektor teknologi, menurut kepada firma modal teroka yang berpusat di London, Seek Ventures.

- Advertisement -

Kekayaan yang meningkat dari jutawan teknologi seperti Sergey Brin dan Eric Schmidt telah membantu mencetuskan ledakan global dalam jumlah perniagaankeluarga. Anggaran 2019 oleh penyelidik Campden Wealth menilai aset perniagaan semua keluarga hampir AS $ 6 trilion di seluruh dunia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img