spot_img
spot_img

E-dagang Asia Tenggara kini bernilai berbilion dolar – pasca Covid19

spot_img

SINGAPURA (27 Ogos): Syarikat Fintech dan e-dagang di Asia Tenggara mengumpulkan sejumlah besar modal ketika pelabur global bertaruh pada sektor teknologi itu, terutamanya untuk pasca-covid, kata pihak bank dan pelabur.

Peningkatan modal ekuiti awam oleh firma Asia Tenggara telah melonjak ke paras tertinggi dalam empat tahun sebelum ini ke $ 8.4 bilion tahun ini, data dari Refinitiv menunjukkan, dengan firma seperti e-dagang Indonesia Bukalapak menarik minat yang kuat dalam IPOnya.

Pelaburan ekuiti swasta juga melonjak, mencapai $ 8.2 bilion, hanya sekadar mencatat rekod $ 8.9 bilion pada tahun 2020 dan mengembangkan syarikat-syarikat baru “unicorn” bernilai lebih dari $ 1 bilion.

- Advertisement -

Kegiatan pengumpulan dana jangka pendek akan diterajui oleh kumpulan teknologi Indonesia GoTo yang dijangka menyelesaikan pendanaan pra-IPO bernilai $ 2 bilion, mereka juga ingin disenaraikan di Amerika Syarikat dalam dua tahun akan datang.

Perkembangan ini muncul ketika pandemik COVID-19 mendorong pengguna untuk menggunakan platform digital dan pelabur mencari syarikat berasaskan internet yang dapat mengembangkan perniagaan mereka dengan lebih cepat di benua yang mempunyai 650 juta orang ini.

Pihak yang mempunyai dana-dana global yang kaya ini juga mempertajamkan fokus mereka pada peluang ini, memandangkan tindakan undang-undang China terhadap syarikat teknologi di negara itu.

- Advertisement -

“Terdapat minat yang kuat dari pelabur pasaran awam untuk mendapatkan pendedahan mengenai profil pertumbuhan rantau ini,” kata Jeffrey Perlman, ketua dana pembelian Warburg Pincus di Asia Tenggara, salah satu pelabur terbesar di rantau ini.

Permulaan yang ingin disenaraikan seawal tahun ini merangkumi firma pelancongan Indonesia, Traveloka dan pasaran jualan dalam talian, Carousell, kata sumber yang mengetahui rancangan tersebut.

Sumber lain mengatakan eCommerce di Thailand dan Pomelo Fashion sedang mempertimbangkan IPO tahun depan. Kumpulan logistik serantau Ninja Van mengatakan IPO mungkin akan dibuat tetapi tidak memberikan bilakah masanya.

Traveloka dan Carousell enggan memberi komen. Pomelo Fashion dan aCommerce tidak menjawab komen ini.

“Kami melihat lebih banyak syarikat menarik akan muncul. Saya akan membina peluang di Asia Tenggara,” kata Sukumar Rajah, pengarah pengurusan portfolio di Franklin Templeton Emerging Markets Equity.

Ekonomi internet Asia Tenggara diramalkan meningkat tiga kali ganda kepada $ 300 bilion pada tahun 2025 dari akhir tahun 2020, menurut laporan dari Google, Temasek dan Bain & Company.

Nilai keseluruhan urus niaga modal teroka telah mencapai rekod $ 10 bilion pada separuh pertama tahun ini, melepasi tahap 2020 sebanyak $ 8.2 bilion, data dari Preqin menunjukkan.

“Indonesia, Vietnam, Thailand – semua negara ini memiliki populasi domestik yang cukup besar di mana peluang pendigitan boleh menjadi ukuran syarikat-syarikat unicorn,” kata Jeffrey Jaensubhakij, ketua pegawai pelaburan dana kekayaan negara Singapura GIC bulan lalu.

Wilayah ini juga menarik minat SPACS atau syarikat pemerolehan tujuan khas dan menyumbang empat dari lapan sasaran SPAC yang berkaitan dengan Asia yang dilancarkan tahun ini, data Dealogic menunjukkan.

“Pelabur juga melihat prestasi sebelumnya di China dan India, jadi mereka ingin memanfaatkan pengalaman itu dengan cara yang lebih besar dan menghindari kehilangan beberapa peluang yang sama,” kata Perlman dari Warburg Pincus.

Syarikat pengangkutan dan penghantaran makanan, Grab, mencapai perjanjian SPAC bernilai $ 40 bilion pada bulan April sebagai sebahagian daripada penyenaraian A.S.

“Jarang sekali syarikat di bahagian benua kita mendapat perhatian. Bukan China atau India atau Australia atau Korea tetapi Asia Tenggara,” kata Hari Krishnan, Ketua Pegawai Eksekutif pasaran dalam talian serantau PropertyGuru, merujuk kepada minat dari SPAC.

PropertyGuru yang berpangkalan di Singapura bersetuju untuk penggabungan $ 1.8 bilion dengan SPAC yang disokong oleh hartawan Richard Li dan Peter Thiel untuk disenaraikan di Amerika Syarikat.

Namun, beberapa persoalan muncul mengenai apakah kecairan tunai global yang melimpah dalam sektor ini dapat bertahan.

Sebagai contoh, Bukalapak, yang melancarkan IPO terbesar Indonesia bernilai $ 1.5 bilion bulan ini setelah meloncat dari $ 300 juta, menyaksikan sahamnya melonjak 55% dari harga IPO dalam beberapa hari pertama sebelum melepaskan sebahagian besar keuntungannya.

“Untuk membolehkan nilai perniagaan yang tinggi kepada penjualan berlipat ganda, Bukalapak perlu mengekalkan pertumbuhan pendapatan tahunan sekitar 50% selama lima tahun ke depan, yang nampaknya seperti sasaran yang mustahil,” kata Oshadhi Kumarasiri, penganalisis ekuiti di LightStream Research.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img