spot_img
spot_img

Air Asia bersedia untuk terbang semula

spot_img

KUALA LUMPUR (26 Ogos): Kumpulan AirAsia bersedia untuk memulakan operasi dengan kakitangan barisan hadapan, juruterbang dan krew lain yang telah  divaksin 100%, kata CEO Air Asia Tan Sri Tony Fernandes.

Semua SOP untuk memastikan standard tertinggi telah dilaksanakan menjelang penyambungan semula operasi penerbangan penumpang, yang mereka harapkan dalam waktu terdekat.

“Kami bersedia untuk kembali ke udara dengan keselamatan yang ketat, kami mewajibkan semua kakitangan operasi dan barisan hadapan kami yang melayan penumpang, termasuk juruterbang, krew kabin, dan kakitangan lapangan terbang, diberi vaksin sepenuhnya untuk kembali bekerja,” Fernandes kata dalam satu kenyataan.

- Advertisement -

Katanya, dengan protokol kesihatan dan kebersihan yang ketat dan prosedur operasi standard yang mantap, para penumpang dapat ketenangan apabila menggunakan pesawat AirAsia.

“Lebih dari 50 buah negara di dunia telah membuka sempadan mereka untuk pelancong yang telah divaksin. Ketika ASEAN mempercepatkan usaha vaksinasi, kami berharap negara-negara lain juga segera mengurangkan sekatan perjalanan bagi sektor pelancongan (untuk pelancong yang telah divaksin), sama ada perjalanan domestik atau antarabangsa.

“Terima kasih kerana proses vaksinasi bergerak secara agresif di semua pasaran utama kami .Kini kita sudah menhampiri untuk kembali terbang dalam beberapa minggu akan datang. Yang penting, kami siap sepenuhnya dan bersedia untuk berlepas, “katanya.

- Advertisement -

Menurut kenyataan itu, keselamatan kakitangan dan penumpang adalah keutamaan bagi Kumpulan AirAsia, yang merupakan salah satu syarikat penerbangan pertama di seluruh dunia yang mencapai penarafan 7/7 teratas kerana Covid-19 selamat oleh pakar penerbangan di Airlineratings.com.

Untuk memastikan interaksi fizikal dan masa pemprosesan yang minimum di lapangan terbang, para penumpang digalakkan untuk melakukan daftar masuk sendiri secara dalam talian melalui platform aplikasi super airasia dan menggunakan kemudahan penurunan beg automatik untuk mengelakkan bayaran menggunakan ejen di kaunter masuk.

AirAsia juga menyediakan banyak pilihan pembayaran digital dan menerima pas masuk mudah alih di semua lapangan terbang yang dikendalikannya juga.

Ciri daftar masuk baru tersedia untuk membolehkan tetamu mengesahkan sebarang dokumen perubatan yang diperlukan dalam masa nyata dalam talian sebelum menuju ke lapangan terbang, dan kumpulan syarikat penerbangan sedang dalam proses melancarkan teknologi pengenalan wajah biometrik di pelabuhan utama yang bermula dengan klia2 pada masa terdekat.

AirAsia mengatakan bahawa ia akan mempunyai sistem daftar masuk melalui aplikasi super airasia yang disatukan dengan aplikasi kesihatan digital MySejahtera kerajaan untuk membolehkan prosedur daftar masuk yang lancar tanpa gangguan.

“Dengan semua ketidaktentuan yang diberikan Covid-19, satu perkara yang saya pasti adalah bahawa kita akan kembali terbang dengan kaedah perniagaan yang lebih mantap dan berdaya maju yang tidak hanya bergantung pada tambang penerbangan semata-mata, tetapi sebagai transformasi digital untuk menjadikan aplikasi super AirAsia, pilihan warga ASEAN, akan menjadi kenyataan, “kata Fernandes.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img