spot_img
spot_img

MyEG bangunkan platform aset digital

spot_img

TIDAK mengejutkan mengenai usaha MyEG Services Bhd sebagai permulaan pelaburan blockchain dan matawang digital – segmen yang berpotensi besar. Inilah rancangan terbaru oleh syarikat perkhidmatan e-kerajaan dengan cepat.

Sebagai permulaan, di bawah decentralised finance (DeFi) ke pasaran Malaysia, ia merancang untuk melancarkan sejumlah produk dan perkhidmatan, bermula dari MYEG Lock-Earn Wallet hingga pengembangan platform blockchain yang akan memudahkan perdagangan dan pembayaran merentas sempadan.

Pada masa yang sama, ia menggunakan e-wallet yang dapat menyimpan matawang renminbi digital China, dan juga berpotensi untuk semua mata wang digital bank pusat masa depan (CBDC).

- Advertisement -

Tujuannya adalah untuk dapat memberikan semua perkhidmatannya – yang kini merangkumi automotif, imigresen dan penjagaan kesihatan – di platform blockchainnya.

Pada 6 Ogos, MyEG mengumumkan rancangan untuk menyediakan perkhidmatan cryptocurrency kepada pengguna pertukaran aset digital (DAX – digital asset exchanges), yang dilesenkan sebagai pengendali pasaran yang dikenali di dalam dan luar negara melalui DeFi. Ini akan memberi akses kepada pemegang cryptocurrency untuk perkhidmatan pinjaman dan pinjaman crypto melalui kontrak pintar (smart contract).

“Perkhidmatan DeFi adalah tanpa sempadan. Begitu juga perkhidmatan DeFi MyEG juga akan tanpa sempadan. Walaupun demikian, ini adalah konsep yang baru bagi rakyat Malaysia dan tujuan kami adalah untuk mewujudkan ekosistem DeFi yang kuat, mudah cair dan canggih untuk penduduk Malaysia dengan ekosistem DeFi global. MYEG Lock-Earn Wallet adalah langkah pertama ke arah tujuan ini, ”kata jurucakap MyEG kepada The Edge dalam wawancara e-mel.

- Advertisement -

Dengan MYEG Lock-Earn Wallet, syarikat akan memperkenalkan kaedah untuk memperoleh pendapatan pasif di arena cryptocurrency yang telah dibeli. Ini akan membolehkan individu atau institusi-institusi mendapatkan wang pinjaman atas aset digital mereka di e-wallet dalam DAX.

Analogi paling mudah, dengan menggunakan sistem perbankan tradisional sebagai contoh, ia sama dengan meletakkan simpanan tetap di bank untuk memperoleh faedah daripada membiarkan wang anda habis dalam akaun simpanan atau membiarkannya terbiar tanpa dibiakkan. Apabila melibatkan cryptocurrency, orang yang memiliki aset digital seperti Bitcoin (BTC) dan Etherium (ETH) cenderung untuk meninggalkan aset digital mereka di bursa atau menyimpannya di e-wallet untuk disimpan dengan selamat, dengan harapan mereka satu hari pemegang itu akan menambah nilai. Sebagai alternatif, aset digital ini boleh dimasukkan ke dalam e-wallet lock-earn tersebut untuk mendapatkan faedah.

Menurut laman web MyEG, MYEG Lock-Earn Wallet dapat memberikan kadar bayaran pinjaman (BFR) hingga 5% – dengan deposit minimum 0,01 BTC atau 1 ETH – bergantung pada jangka masa mereka ingin menyimpan. Kadar simpanan tetap konvensional semasa adalah sekitar 1.85% setiap tahun dalam di bank. Sebagai contoh, berdasarkan harga BTC sekitar RM190,000 pada hari Jumaat lepas untuk satu coin, pelaburan RM1,900 untuk membeli 0,01 BTC dapat memberikan yuran sehingga 5% setiap tahun. Nilai RM1,900 yang sama di simpanan di simpanan tetap mungkin menghasilkan faedah tahunan sekitar RM35 sahaja. Kadar 5% akan memberikan nilai BTC lebih kurang RM95, dengan andaian harga BTC berterusan seperti di atas.

Perkhidmatan kewangan MyEG bukan sahaja meliputi pinjaman dan pembiayaan. “MyEG bekerjasama erat dengan DAX dan pengawal selia yang relevan untuk strategi masuk ke pasaran setiap perkhidmatan. Kami meramalkan semua perkhidmatan berada dalam ruang digital / ruang kripto secara eksklusif, ”jelas jurucakap itu.

Setakat ini, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah meluluskan empat DAX di Malaysia: Luno Malaysia Sdn Bhd, SINEGY Technologies (M) Sdn Bhd, Tokenise Technology (M) Sdn Bhd, dan, terbaru, MX Global Sdn Bhd. Selain dari BTC dan ETH, SC telah meluluskan perdagangan tiga cryptocurrency lain: Ripple (XRP), Litecoin (LTC) dan Bitcoin Cash (BCH).

Pemeriksaan di MX Global, yang kebetulan terletak di Menara MyEG di Empire City Damansara, menunjukkan bahawa bursa pada masa ini hanya menawarkan BTC dan ETH untuk perdagangan di bursa.

MyEG juga berusaha untuk membezakan dirinya dari platform pengumpulan dana lain yang ada seperti ekuiti, crowdfunding dan P2P. Jurucakap itu menegaskan: “Perkhidmatan DeFi MyEG eksklusif untuk aset digital / crypto, memanfaatkan banyak kelebihan unggul aplikasi teknologi blockchain daripada penawaran konvensional atau fiat-based, termasuk keselamatan, immutability, ketelusan dan automasi transaksi melalui hubungan pintar.” Blockchain adalah sistem rakaman dan penyimpanan maklumat pada lejar digital yang mustahil diubah atau digodam, sedangkan kontrak pintar adalah perjanjian pelaksanaan sendiri yang ditulis dalam kod pada blockchain, tanpa penglibatan pihak ketiga.

Perlu diperhatikan bahawa perkhidmatan DeFi yang sepenuhnya digital, tidak boleh dikelirukan dengan perkhidmatan yang akan ditawarkan oleh bank digital. Perkhidmatan yang pertama adalah transaksi tanpa sempadan dan berurusan secara eksklusif dengan aset digital; yang kedua adalah, seperti bank tradisional yang ada, mengendalikan mata wang fiat-based dan beroperasi dalam lingkungan bidang kuasa tertentu.

“Kami memulakan megatrend blockchain dan tokenisasi ini. Akan ada banyak produk dan perkhidmatan inovatif baru yang akan diperkenalkan dan kami akan terus terlibat dengan pengawal selia tempatan untuk memastikan kepatuhan penuh setiap aspek, ”tambah jurucakap itu.

Ditanya mengenai produk dan perkhidmatan perintis lain yang MyEG rancang untuk ditawarkan berdasarkan teknologi blockchain, jurucakap itu mengatakan, “Tesis kami adalah blockchain dan kami percaya tokenisasi (aset digital) akan mempunyai kekuatan yang sama terhadap pemilikan aset dengan munculnya internet yang membolehkan pengetahuan dan penyebaran maklumat.

“Satu perkembangan yang menarik hari ini adalah projek berterusan China untuk membina platform blockchain nasionalnya sendiri. Oleh itu, dengan mempertimbangkan perkara ini, satu bidang yang kita fokuskan secara aktif adalah pembangunan platform blockchain yang akan serasi dengan platform blockchain nasional China, sehingga membolehkan untuk berfungsi sebagai pintu masuk pertukaran aset digital untuk memudahkan rentas perdagangan dan pembayaran tanpa sempadan. ”

China sedang berusaha melancarkan renminbi digitalnya, yang akan berjalan di platform blockchain dan disesuaikan dengan rangkaian blockchain nasional China. Jurucakap MyEG mengatakan: “Strategi kami adalah agar platform blockchain kami serasi dengan renminbi digital China (iaitu, untuk e-wallet crypto kami dapat menyimpan renminbi digital) dan CBDC masa depan yang lain.” Sweden, Perancis, Jepun, Turki dan Switzerland adalah beberapa negara yang sudah menguji CBDC mereka untuk dikeluarkan kepada pengguna umum.

Mengenai prospek usaha ini dan sumbangannya kepada MyEG secara keseluruhan, jurucakap itu mengatakan: “Kami mengharapkan semua perkhidmatan kumpulan akan disampaikan di platform blockchain kami dalam tiga tahun ke depan. Oleh itu, tidak relevan untuk dipisahkan sebagai segmen yang asing. ”

Pada hari Jumaat lepas, saham MyEG ditutup satu sen kepada RM1.64.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img