spot_img
spot_img

Saham Sultan Johor lulus di syarikat perlombongan

spot_img

KUALA LUMPUR (20 Ogos): Usaha sama perlombongan emas (Joint Venture) Sultan Johor Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar dengan Southern Alliance Mining Ltd yang tersenarai di bursa saham Singapura hari ini mendapat persetujuan pemegang saham 100% pada mesyuarat agung luar biasa Southern Alliance (EGM- Extraordinary General Meeting).

Dalam makluman Bursa Singapura hari ini, pengarah eksekutif dan ketua pegawai eksekutif Southern Alliance, Datuk Seri Pek Kok Sam mengatakan cadangan JV perlombongan emas mendapat persetujuan pemegang saham 100% berdasarkan jumlah saham pada 410.002 juta yang diwakili oleh pemegang saham yang memilih untuk melombong emas JV.

“Entrust Advisory Pte Ltd dilantik sebagai pemeriksa syarikat (Southern Alliance) untuk EGM. Tidak ada pihak yang tidak bersetuju berkenaan resolusi  itu di EGM,” kata Pek.

- Advertisement -

Menurutnya, EGM Southern Alliance hari ini melibatkan tiga resolusi yang merangkumi kepelbagaian perniagaan yang dicadangkan syarikat hasil daripada JV perlombongan emas selain resolusi lain mengenai rancangan penerimaan mandat pembelian saham syarikat itu.

Southern Alliance, yang sudah menjadi pelombong bijih besi, pada awalnya mengumumkan cadangan JV perlombongan emas dengan Sultan Ibrahim pada 16 Julai 2021 dengan Singapura.

Dalam pengajuan tersebut, Pek mengatakan Southern Alliance yang pada hari ini menandatangani perjanjian JV dengan Sultan Ibrahim untuk menubuhkan syarikat JV di mana Southern Alliance dan Sultan Ibrahim masing-masing akan memegang 85% dan 15% kepentingan.

- Advertisement -

“Sehubungan dengan JV itu, perniagaan (Southern Alliance) pada 16 Julai 2021 menandatangani perjanjian pengendali perlombongan dengan (Sultan Ibrahim) yang menurutnya syarikat JV tersebut akan melakukan kerja-kerja penerokaan emas, mineral dan hasil bumi lain dan / atau aktiviti perlombongan di lombong Tenggaroh, Johor, “kata Pek.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img