spot_img
spot_img

10 perniagaan kalis kemelesetan ekonomi

spot_img

Rasanya semua telah sedia maklum, bahawa seluruh dunia secara rasminya telah memasuki era kemelesetan sejak wabak COVID-19 melanda. Benar, seperti mana ekonomi telah ditutup sepenuhnya, tetapi kenyataan adalah bahawa tidak semua perniagaan ditakdirkan untuk gagal sekarang. Ada beberapa perniagaan kalis kemelesetan ekonomi serta boleh berkembang pada waktu ini. Sekurang-kurangnya, perniagaan ini sangat selamat, dan baik semasa kemelesetan serta selepasnya.

Apa yang menjadikan perniagaan ini “tahan kemelesetan?” Sebahagian besarnya adalah kerana perniagaan ini menyediakan produk atau perkhidmatan asas yang diperlukan tanpa mengira keadaan ekonomi, seperti pendidikan dan pembaikan (repair services). Yang lain hanya memenuhi kehendak yang berubah-ubah.

Dalam kemelesetan ini, ada dua perkara yang harus kita ketahui : Pertama, hampir semua orang tinggal dan bekerja dari rumah; dan kedua, hampir semua orang mula menyimpan wang. Atas sebab itu, perniagaan seperti pembelajaran dalam talian dan penjualan dalam e-dagang benar-benar dapat berkembang pesat.

- Advertisement -

Adalah selamat untuk menganggap bahawa anda bekerja dari rumah dan menjimatkan wang semasa anda merancang bagaimana memulakan perniagaan anda sendiri. Sebilangan besar idea perniagaan dalam senarai ini dapat dilakukan dan dijalankan sepenuhnya dari kediaman anda sendiri. Semuanya memerlukan pelaburan awal yang sangat sedikit sahaja atau tidak ada – dan overhead yang sangat sedikit atau tiada pun setelah anda menjalankannya.

Jadi, tidak perlu kemelesetan untuk menghilangkan semangat keusahawanan anda. Teruskan membaca 10 perniagaan kalis kemelesetan terbaik yang boleh anda mulakan hari ini.

10 perniagaan terbaik untuk bermula dalam era kemelesetan ekonomi

- Advertisement -

1. Perniagaan pembaikan rumah

Tandas, pintu garaj, bumbung yang bocor, dan apa sahaja di sekitar rumah yang terdedah kepada kerosakan, ia tidak peduli sama ada ekonomi sedang pesat atau dilanda kemelesetan. Tidak ramai yang tahu untuk baiki sendiri. Oleh itu, jika anda seorang tukang paip, juruelektrik, atau juruteknik yang disahkan – memulakan perniagaan pembaikan rumah adalah terbaik

2. Freelancing

Anda akan menjadi pilihan ramai jika layak, tanpa mengira apa yang sedang berlaku pada ekonomi. Ia adalah aliran pendapatan yang sangat berguna semasa kemelesetan ekonomi. Walaupun beberapa (atau banyak) syarikat memberhentikan pekerja sepenuh masa semasa kemelesetan, syarikat tersebut mungkin mengekalkan pekerja kontrak atau freelance, kerana lebih murah dan tidak terikat dengan komitmen. Jika anda bimbang tentang pekerjaan sepenuh masa anda sendiri sama ada ia akan kekal atau tidak, mungkin adalah idea yang baik untuk melancarkan perkhidmatan freelance anda yang berkaitan dengan pekerjaan anda sekarang. Anda akan memperoleh pendapatan tambahan apabila anda sangat memerlukannya. Mana tahu, freelance cukup untuk membuat anda terus bertahan jika dibuang kerja — atau untuk terus mengembangkan pekerjaan freelance anda menjadi sepenuh masa.

3. Menjual semula barang secara dalam talian

Zaman kemelesetan ini, ramai orang tidak membeli pakaian mewah, aksesori, kosmetik, dan barang-barang kecil lain semasa kemelesetan ekonomi. Membeli barang terpakai adalah pilihan bijak.
Kedai barang terpakai sebenarnya menyaksikan kenaikan jualan sebanyak 35% semasa kemelesetan ekonomi pada tahun 2008; tetapi semasa kemelesetan kali ini, sebahagian besar pembelian terpakai itu akan dilakukan secara dalam talian di laman web seperti eBay, Poshmark, Depop, thredUP, dan The Real Real. Sebilangan besar laman web ini direka bentuk untuk mesra pembeli dan penjual, jadi anda memerlukan beberapa minit untuk membuat profil dan mula menjual barang-barang anda yang baru digunakan. Satu-satunya kos yang perlu anda perhatikan ialah kos penyedia platform dan harga penghantaran logistik yang digunakan, walaupun beberapa laman web, seperti thredUP dan The Real Real, menyediakan perkhidmatan penghantaran percuma. Kini di Asia juga muncul jendela.biz untuk melengkapkan keseluruhan ekosistem perniagaan online anda

4. Bookkeeping, perakaunan, atau perancangan kewangan

Benjamin Franklin pernah berkata: Tidak ada yang pasti kecuali kematian dan cukai. Juga pasti: Kebanyakan orang mahu mengelak cukai itu sendiri. Individu dan perniagaan kecil mungkin memerlukan perancangan kewangan, pengurusan aset, dan panduan umum mengenai kewangan mereka pada masa ketidaktentuan ekonomi. Apatah lagi semasa COVID-19 kini, pemilik perniagaan kecil mungkin memerlukan bantuan untuk memahami pilihan pembiayaan baru, seperti dana-dana bantuan dari bank dan pinjaman Bantuan Bencana dari kerajaan juga. Ini juga masa terbaik untuk pemain-pemain insuran untuk menjamin potensi pelanggan mereka untuk bersedia jika sakit (untuk kos ditanggung) dan pelaburan simpanan.

5. Repair kereta

Orang tidak membeli kereta baru ketika ekonomi merosot, jadi mereka perlu maintain sahaja kereta yang mereka miliki – seperti rumah, pasti memerlukan penjagaan dari semasa ke semasa. Sekiranya anda tidak mempunyai dana untuk membuka kedai pembaikan kereta baru, anda boleh memulakan dengan memberi servis kereta untuk rakan-rakan, keluarga, atau jiran anda dari garaj anda sendiri, dan biarkan promosi mulut ke mulut bermula. Tetapi servis mesti tip top !.

6. Kerja separuh masa (part-time)

Ia sama seperti freelancing, walaupun syarikat mungkin memberhentikan pekerja sepenuh masa, masih banyak lagi yang terus mengambil pekerja secara sambilan. Masih ada yang digerakkan oleh pekerja gig, seperti syarikat memandu e-hailing dan penghantaran. Contoh syarikat penghantaran yang meningkat naik daripada peniaga-peniaga adalah BestRide kerana mereka tidak mengenakan caj ke atas produk peniaga, hanya caj penghantaran. Jadi jika anda perlukan kerja sambilan, boleh mencuba mereka. Atau lebih mudah dan terbaik, anda boleh mencuba Program Francais  jendela.biz di mana boleh memberikan potensi pendapatan yang lumayan.

7. Pendidikan dalam talian

Dengan sebilangan besar dunia yang terkurung di rumah untuk jangka masa yang panjang, keperluan pembelajaran dalam talian amat penting. Sekiranya anda mempunyai akaun Zoom atau Google Meet, juga berbekalkan sedikit karisma, dan disiplin serta komitmen untuk melaksanakan rancangan pelajaran, anda boleh mengajar di dalam talian. Semestinya anda memerlukan set kemahiran yang boleh diketengahkan juga. Contoh seperti kelas kecergasan, tutorial make-up, bengkel menulis, petua memasak, dan banyak lagi.
Idea perniagaan ini bukan sahaja dapat memberikan beberapa maklumat baru kepada orang lain, tetapi juga memupuk kelebihan membina komuniti yang sangat diperlukan dan perhubungan yang sihat. Tetapi idea perniagaan ini memerlukan banyak kemahiran pemasaran untuk mengumpulkan data pelanggan, dan juga jika anda pemalu dalam mempromosi diri, ia agak sukar.

8. Perniagaan kecantikan secara online

Menurut laporan Beauty Independent, data dan input pakar menunjukkan bahawa ramai telah menghabiskan banyak wang untuk produk penjagaan kulit dan badan sejak salun dan spa ditutup akibat Covid19 – dan kerana kegelisahan yang meluas menyebabkan ramai menggandakan usaha rawatan diri mereka. Oleh itu, ini mungkin masa yang tepat untuk melancarkan perniagaan kecantikan dalam talian yang fokus khusus pada perkara seperti rambut, kuku, kulit, penjagaan badan, dan bukannya hanya fokus pada alat solek.

9. Perkhidmatan membersihkan rumah dan syarikat

Semasa krisis COVID-19 terutamanya, ruang fizikal semestinya perlu dibersihkan — oleh itu peluang terbuka di perkhidmatan pembersihan yang memberi tumpuan terutamanya pada ruang awam — seperti bank, hotel, kedai runcit, perniagaan, pejabat, bahkan hospital, jika anda terlatih untuk melakukannya — sangat diperlukan sekarang. Sekiranya anda tidak mempunyai sumber tenaga yang diperlukan untuk menjalankan projek pembersihan yang besar, anda pasti boleh mencuba perkhidmatan pembersihan isi rumah juga. Oleh kerana negeri-negeri yang berada di bawah PKP dan penjarakkan sosial, kami tidak dapat menjamin bahawa setiap pemilik rumah akan segera melihat prospek orang asing memasuki kediaman mereka (walaupun untuk membersihkannya). Tetapi permintaan untuk perkhidmatan pembersihan hampir pasti akan meningkat dengan cepat. Itu memberikan anda sedikit masa untuk memulakan perniagaan pembersihan anda dan menyempurnakan beberapa aspek sebelum pelanggan anda semakin melonjak.

10. Perniagaan makanan dan minuman

Walau apa pun yang terjadi, makan minum tidak boleh missed. Manusia harus makan — yang menjadikan perniagaan yang berkaitan dengan makanan atau minuman salah satu industri yang paling tidak terkesan yang pernah ada. Adakah kami mengesyorkan membuka restoran, kafe, atau bar di tengah-tengah wabak COVID-19? Tidak sama sekali. Mulakan secara kecil-kecilan akan membantu anda menangani permintaan pasaran dan permintaan pelanggan anda. Anda boleh bermula dari rumah anda.

Kesimpulan

Idea perniagaan kalis kemelesetan ekonomi yang disenaraikan di atas hanyalah beberapa contoh kecil perniagaan yang boleh dimulakan semasa kemelesetan ekonomi kini. Oleh itu, setelah anda bersedia untuk bermula, mulakan dengan jendela.biz bagi membantu memudahkan perniagaan anda atau jadikan Program Francais kami sebagai kerjaya separuh masa anda.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img