spot_img
spot_img

Terus buru emas di Olimpik Paris 2024 – Azizul

spot_img

SEPANG (9 Ogos): Semangat untuk terus mengejar pingat emas di Sukan Olimpik Paris 2024 masih membara di hati Datuk Mohd Azizulhasni Awang, setelah beliau meraih pingat perak di Olimpik Tokyo semalam.

Pelumba berusia 33 tahun itu berkata, menurut rancangan awalnya, dia pasti akan terus menyahut cabaran di Olimpik Paris dalam tiga tahun lagi.

“Seperti biasa, setelah kejohanan besar, saya akan duduk bersama pelatih John Beasley dan paskan untuk melakukan review.

- Advertisement -

“Saya merasakan semangat masih ada, keinginan masih kuat, saya tidak mempunyai masalah dengan fizikal, momentum masih baik,” katanya pada sidang media ringkas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) setelah kembali dari Jepun.

Pada Final Keirin Lelaki di Izu Velodrome pada hari Ahad (8 Ogos), Jason Kenny dari Great Britain mempertahankan pingat emasnya, sementara Mohd Azizulhasni berjaya mengatasi juara dunia Harrie Lavreysen dari Belanda untuk pingat perak.

Juara Dunia Keirin 2017 itu mengatakan perkara pertama selepas kuarantin selama 14 hari adalah bertemu ayahnya Awang Embong yang tidak sihat dan ibunya Selamiah Yong di kampung halamannya di Dungun, Terengganu.

- Advertisement -

Pelumba yang dipanggil ‘The Pocket Rocketman’ itu juga berkongsi kabar baik bahawa isterinya Athiah Ilyana Abd Samat yang mengandung anak ketiga mereka, juga gembira dengan pencapaiannya di Tokyo.

“Tentu dia gembira, walaupun saya tidak memberikan emas, dia tahu perak juga merupakan kemenangan besar, bukan hanya untuk saya tetapi juga negara. Saya terkejut mengetahui bahawa dia hamil, itu adalah perasaan bercampur untuk saya … saya bersyukur kepada Allah untuk semuanya, “katanya.

Sementara itu, Mohd Azizulhasni juga mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada seluruh rakyat Malaysia atas kata-kata motivasi mereka kepada kontinjen negara pada Sukan Olimpik Tokyo 2020 dari 23 Julai hingga 8 Ogos.

“Saya tahu semua rakyat Malaysia terpaku di depan televisyen, bersorak untuk kita. Saya menghargai semua itu dan terima kasih sepenuh hati kepada semua kerana kita dapat melihat sukan sebagai medium perpaduan antara masyarakat di Malaysia.

“Saya harap rakyat Malaysia akan meneruskan semangat perpaduan bukan hanya sekarang tetapi selamanya, saya sayang anda semua,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img